Aqualung Postat 12 februari 2022 Postat 12 februari 2022 Ena skalet är tomt och ligger upponer, den andra snäckan har legat på samma plats i ett dugn. Ögonen sticker inte fram så jag antar att den är död. De städade bra i nån månad men sen har en grön alga fått ta över i gruset. Kan de vara förgiftade? Eller har någon ätit upp dem? population: pepparminsräkor, pistolräka, eremiter och lite blandade fiskar. Citera
Alexraptor Postat 12 februari 2022 Postat 12 februari 2022 Algerna ser ut som vanliga grönalger. De tomma snäcksalen påminner mig dock om ett eget gissel som jag har tampats med i ett decennium, fulgida maskar(Oenone Fulgida). Håll utkik efter orangea maskar som rör sig blixtsnabbt. För flera år sedan lyckades bara ett fåtal maskar sätta i sig en medelstor sjöhare på bara en natt, och det har blivit i princip omöjligt för mig att ha snäckor av något slag i mina kar. =/ Citera
Aqualung Postat 12 februari 2022 Författare Postat 12 februari 2022 Ojoj, det lät illa. har bara sett borstmask ännu, de är iofs orange… Citera
Alexraptor Postat 12 februari 2022 Postat 12 februari 2022 Det är så här fulgida maskar ser ut, som vidriga gelemaskar med ögon. Citera
Alexraptor Postat 12 februari 2022 Postat 12 februari 2022 Det beror helt på deras ålder. Yngre maskar, som jag fortfarande har krypandes är blott några millimeter långa, men kan lätt växa till sig till över en halvmeter lång. Citera
Kim Rosenqvist Postat 23 februari 2022 Postat 23 februari 2022 On 2022-02-12 at 16:43, Alexraptor skrev: Det är så här fulgida maskar ser ut, som vidriga gelemaskar med ögon. Fy fan... det var den nattsömnen det 2 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.