Gå till innehåll

Fixa Profilux II Plus


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag köpte en Profilux II Plus med defekt skärm för ett kort tag sedan. Har gjort en video om hur jag fixar den om någon tycker sådant är kul.

 

 

Ber om ursäkt för den lite fladdriga fokusen, har aldrig använt autofokus innan och kommer nog begränsa användningen i fortsättningen med 🙂 Har aldrig filmat mig själv innan så det är lite nya utmaningar där att utsätta mig för...

  • Gilla 4
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

coolt!

 

jag hittade skärmar som passar GHL från något företag i polen när jag lagade flertalet doserpumpar.

dock när jag gav mig på en Profilux 2 plus (tror det var en eX) så fick jag skärmen att funka, men inte kommunikationen via seriell-porten. 

 

funka de för dig? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag köpte min skärm från Tyskland. Skönt att kunna handla inom EU så man slipper importavgiften som skulle ökat priset markant...

 

Jag har tre stycken Profilux II plus, jag fick igång denna redan innan jag bytte skärmen så jag visste att den var ok. Men första gången jag skulle använda en Profilux II var inte en dans på rosor. Det tog över två timmar innan jag fick igång den. Jag köpte den och fick med tre stycken usb till seriell kablar varav säljaren sa att bara en av de fungerar. Så det var mycket kliande i huvudet den kvällen.

 

Nu när jag köpte denna så hade jag kvar de två "defekta" usb till seriell kablarna hemma(den tredje och datorn är i min lokal). Men jag har läst på lite och fick informationen att Profilux datorernas Seriell kontakt inte är kopplad som industristandarden utan de har bytt funktion på några av pinnarna. Jag trodde att de bara sa så för att sälja sina egna seriellkablar ProfiLuxSer https://store.aquariumcomputer.com/en/product_info.php?info=p194_profiluxser.html men jag fick med en sådan med det här köpet och när jag satt den mellan datorn och mina "defekta" USB seriellkablar så fick jag allt att fungera direkt!

 

Men du har väl en Profilux II igång nu? Om du kan prata med den så borde samma kablar fungera till den du lagade.

 

Min Profilux Mini har är betydligt trevligare att använda med direkt USB kabel och även Wifi. Jag har ett USB expansionskort till min Profilux II med men det har jag dömt ut som obrukbart, har aldrig fått den att fungera...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...