Gå till innehåll

Salt i kallt vatten?


Peppz

Rekommenderade inlägg

Jo, håller på att sätta igång mitt första saltvattenskar nu å har en liten fråga:

När jag fyllt upp karet så är ju vattnet rätt kallt... bör jag värma upp de med doppvärmaren innan jag sopar i saltet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har prövat att blanda salt i kallvatten och det gick inte bra den gången. Nu var det mitt fall troligen annat som gjorde att det inte gick. Dock läste jag på lite om kallvatten och salt och läste att det fanns fler som misslyckats med kalltvatten och salt då de fått utfällningar. Om man frågar handlarna så säger de inte att det inte går men att salt är svårare att lösa i kallt vatten än i rumstempererat.

Min slutsats för egen del är att jag alltid kommer att blanda i rätt temperatur för att undvika onödiga risker för misslyckanden!

PS Finns flera trådar som tar upp ämnet här på forumet som du vill läsa mer. DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Löser du upp i kranvatten eller osmosvatten? Använder du kranvatten så bör du lösa upp i kallt vatten på grund av det kan finnas risk för koppar. Jag använder kranvatten och kör alltid med kallvatten. Jag löser upp saltet i en tioliters hink och lägger en kraftig cirkulationspump i. Den ligger oftast i en timme och då finns inga fällningar kvar och vattnet är tempererat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay. Då häller jag upp en hink kallt vatten å blandar i. stoppar i en fluval 2 plus utan filtermassa i som cirkpump åsså.

Nej ingen osmos, Frågade min handlare om osmos men han sa att Vi har så bra vatten i Luleå (kommunalt) så man behöver ingen osmos här.

Om nån undrar så är saltet Tropic marin pro-reef.

Kan förresten tillägga att mitt kallvatten är drygt +6grader.. löser sig saltet när de är så kallt?

Vanligt havssalt verkar då ha problem att lösa sig när de är så kallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Om du är rädd att det blir för kallt kan du ju temperera det med pumpen först (innan du lägger i saltet). Vad jag ville varna för var att ta varmvatten från kranen. Är du inte heller säker på ditt kranvattens kvalité så är det väl inte helt fel med osmos. Jag tror ju dock inte att Luleås vatten innehåller varken för mycket kalk eller nitrat. Ring vattenverket.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay, var får man tag på billiga osmos?

Är ju ingen nackdel att använda iaf.

Kolla in handlarna som finns under länkar. Kolla med mer än 1 för att slippa känna efteråt att det var feö osmos jag köpte från fel handlare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...