Gå till innehåll

Vad är håriga ben?


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har sedan länge läst att om man hittar en krabba med håriga ben så ska man se till att få bort den. Tror det var GustavF som skrev att en krabba med håriga ben till 90% säkerhet kommer att förstöra mer än till för. 5% tillför bara och 5% gör varken till eller ifrån. Det har ju helt enkelt varit hur tydligt som helst och ska inte kunna missförstås. Inte ofta det är så enkelt.:smiley20:

Så enkelt är det då inte heller.:snurrig: Jag har en krabba nu så mycket vet jag. Först var jag jätte glad för den hade inte håriga ben. Sen anade jag håriga ben följt på att jag var övertygad om att den NOG hade håriga ben. Nu tycker jag inte den har håriga ben. Tveksamheten finns helt enkelt här. Den är brun i övrigt och ungefär stor som en blank 50 öring. Jag set den hyfsat tydligt men den kryper inte ur stenen den bor i.

Någon som har en bra bild på hårig krabba som bara har lite hår på benen så att jag har något att gå efter???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

denne tycker jag är ganska hårig,men jag har koll var dag,och han rör inget

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=5338&d=1141257002

Kan man ju lungt säga. Det var så jag såg den håriga krabban framför mig och inte otydligt hårig som min. Nu ska jag läsa myt 7 som Gustav länkat till!

EDIT:

Nä.. det var inte jag som skrev det. Jag skrev att det är en myt att håriga krabbor är elaka. Det gäller nämligen alla krabbor :) Kolla myt nummer 7 här: http://www.reefkeeping.com/issues/2003-12/eb/index.php

Sorry Gustav för jag mindes fel!

Jag vet inte om jag är för dålig på engelska facktermer men jag tolkar det mer som om det finns elaka krabbor bland alla krabbor samt att man ska hålla ögonen på sina krabbor om man har några. Har jag fattat fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så det är. Det är svprt att veta vart man har krabbor och även sådana som säljs som revsäkra som Mithrax kan ge sig på saker. Man får helt enkelt observera eller köra preventivt och slänga ut dem innan det händer något :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svaren!

Jag behåller gärna krabban för jag vill inte göra mig av med djur i onödan. Tycker dessutom krabber har någon form av charm med sin stil men samtidigt vill man ju inte ha någon terorist i akvariet. Ni har i alla fall räddat livet på den genom era bra råd. Får hoppas att den sköter sig nu bara men jag vet ju vart han bor och jag kommer att ha ögonen på den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har en krabba som jag försökt att fånga ett flertal ggr med både håv och krabbfälla men utan resultat.

han har ätit upp alla mina acroporafraggar och jag misstänker att han ligger bakom 2 spåröst försvunna räkor.

det verkar som den bara äter acropora. den har inte rört varken montipororna eller styopororna inte heller mjukkorallerna.

han har bott i mitt kar i minst ett år.

tryckarfiskar gillar väl att äta krabbor?(men då ryker väl alla koraller)

någon som vet hur länge en krabba lever ? man kan ju hoppas att han dör snart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...