Gå till innehåll

OR20

Rekommenderade inlägg

Efter många år har nu äntligen Hanna instruments annonserat att de fyller i den sista luckan rörande testningen av de tre makrotillsatserna (kalcium, alkalinitet och magnesium). Vid årets Reefapaloza i Orlando Florida berättade de att de till hösten kommer att släppa en Hanna checker (HI783) som testar magnesium. 

image.png.2e716c5167ebadb189c14d1035e30541.png

 

Hanna checker (HI783) kommer att ha ett testområde på 1000-1800ppm med en upplösning om 5ppm och en tillförlitlighet på +/-5% vid 25 grader Celsius. Apparaten kommer att levereras i höst (till Nordamerika) och kommer att innehålla de sedvanliga sakerna (själva testaren, ett batteri, två provrör med lock, 25 tester och tre sprutor med kanyler samt instruktion och referensblad. Allt förpackat i en plastlåda. Det finns aktörer i Europa som har checkern redan på sina hemsidor till ett pris om 72,95EUR medan kemikalierna kostar 19,95EUR (25 tester).

 

Testet ska likna det som vi erfaret med deras alkalinitetschecker fast med ett extra steg (ytterligare en vätska). I mina ögon gör detta denna Hanna checker till en riktig vinnare både då man slipper de utspädningssteg som kalciumcheckern har samt de extra utfällningssteg som t.ex. Red Seas magnesium test har. 

Ändrat av OR20
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@runstenen det vore troligt att denna maskin kommer att uppdateras för att kunna hantera både magnesium och NH3/NH4 som också släpptes. Den borde ha de spektrum som behövs och det borde därför vara en ren programvaruuppdatering. Under en intervju på reef dudes kanal så hintades det om detta. Jag har dock inte kunnat se eller läsa mig till det själv. 
 

nu får vi bara hålla tummarna för att Kalium och Strontium ligger i deras produktutvecklingspipeline….

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...