Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Jag kör hemma i glasburk med tappkran (se bild).

Salthalt kör jag 1.020.

Ljustimmar = ingen specifik belysning, bara vanligt dagsljus i rummet. Om det är i en källare garderob skulle jag rekomendera 12/12 med indirekt belysning. Undvik direkt solljus.

Temp = rumstemperatur ~20C

Syrebublor kör jag ett rör ner i botten och 1-2 bubblor / sekund bara för att hålla vattnet i rörelse.

Mängd phyto håller jag så att man bara ser en väldigt lätt grön dimma i vattnet. Fyller på 50-100ml vid behov (i 3.5 liter vatten). Matar med Nannochloropsis och Synechoccos som jag också odlar.

Tog 2-3 veckor innan tillväxten tog fart på allvar. Startkulturen var en enkel 25:- "plastpåse" från Aquariatech. Nu plockar jag ut 1-2 motsvarande påsar / vecka.

Skärmbild 2022-05-24 102639.png

Postat
On 2022-05-24 at 10:30, RiJo skrev:

Jag kör hemma i glasburk med tappkran (se bild).

Salthalt kör jag 1.020.

Ljustimmar = ingen specifik belysning, bara vanligt dagsljus i rummet. Om det är i en källare garderob skulle jag rekomendera 12/12 med indirekt belysning. Undvik direkt solljus.

Temp = rumstemperatur ~20C

Syrebublor kör jag ett rör ner i botten och 1-2 bubblor / sekund bara för att hålla vattnet i rörelse.

Mängd phyto håller jag så att man bara ser en väldigt lätt grön dimma i vattnet. Fyller på 50-100ml vid behov (i 3.5 liter vatten). Matar med Nannochloropsis och Synechoccos som jag också odlar.

Tog 2-3 veckor innan tillväxten tog fart på allvar. Startkulturen var en enkel 25:- "plastpåse" från Aquariatech. Nu plockar jag ut 1-2 motsvarande påsar / vecka.

Skärmbild 2022-05-24 102639.png

Vad har du för sil att fånga upp dom?

Postat

Silar inte. Tillsätter dem med vatten och allt. Det är samma salt som i akvariet och samma phyto som jag ändå doserar separat, så jag ser inget problem med det.

Antar att silen som följer med JBLs Artemia kit skulle funka?

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.