Henrik dahlström Postat 23 maj 2022 Postat 23 maj 2022 Hej Finns det någon länk här på forumet om odling av copepods Eller någon som har tips Mvh Henrik Dahlström Citera
Christian J Postat 23 maj 2022 Postat 23 maj 2022 De brukar föröka sig i Chaetomorpha, eller menar du odling i större skala? Citera
Henrik dahlström Postat 24 maj 2022 Författare Postat 24 maj 2022 Nä bara för eget bruk Salt halt Ljus timmar Temp Syre bubblor Mängd phyto Mvh Henrik Dahlström Citera
RiJo Postat 24 maj 2022 Postat 24 maj 2022 Jag kör hemma i glasburk med tappkran (se bild). Salthalt kör jag 1.020. Ljustimmar = ingen specifik belysning, bara vanligt dagsljus i rummet. Om det är i en källare garderob skulle jag rekomendera 12/12 med indirekt belysning. Undvik direkt solljus. Temp = rumstemperatur ~20C Syrebublor kör jag ett rör ner i botten och 1-2 bubblor / sekund bara för att hålla vattnet i rörelse. Mängd phyto håller jag så att man bara ser en väldigt lätt grön dimma i vattnet. Fyller på 50-100ml vid behov (i 3.5 liter vatten). Matar med Nannochloropsis och Synechoccos som jag också odlar. Tog 2-3 veckor innan tillväxten tog fart på allvar. Startkulturen var en enkel 25:- "plastpåse" från Aquariatech. Nu plockar jag ut 1-2 motsvarande påsar / vecka. Citera
wrang Postat 26 maj 2022 Postat 26 maj 2022 On 2022-05-24 at 10:30, RiJo skrev: Jag kör hemma i glasburk med tappkran (se bild). Salthalt kör jag 1.020. Ljustimmar = ingen specifik belysning, bara vanligt dagsljus i rummet. Om det är i en källare garderob skulle jag rekomendera 12/12 med indirekt belysning. Undvik direkt solljus. Temp = rumstemperatur ~20C Syrebublor kör jag ett rör ner i botten och 1-2 bubblor / sekund bara för att hålla vattnet i rörelse. Mängd phyto håller jag så att man bara ser en väldigt lätt grön dimma i vattnet. Fyller på 50-100ml vid behov (i 3.5 liter vatten). Matar med Nannochloropsis och Synechoccos som jag också odlar. Tog 2-3 veckor innan tillväxten tog fart på allvar. Startkulturen var en enkel 25:- "plastpåse" från Aquariatech. Nu plockar jag ut 1-2 motsvarande påsar / vecka. Vad har du för sil att fånga upp dom? Citera
RiJo Postat 28 maj 2022 Postat 28 maj 2022 Silar inte. Tillsätter dem med vatten och allt. Det är samma salt som i akvariet och samma phyto som jag ändå doserar separat, så jag ser inget problem med det. Antar att silen som följer med JBLs Artemia kit skulle funka? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.