Gå till innehåll

Ny saltmätare - Hög salthalt


Christer T

Rekommenderade inlägg

Nu har jag fått min refraktometer. Det visade sig att den gamla mätaren "Instant Ocean" visade hela 0.005 fel så min salthalt ligger på 1.028 vilket väl är i högsta laget.

Jag fick tyvärr ingen bruksanvisning med till refraktometern, är det något speciellt man ska tänka på? (frågar jag er som har)

Har förresten en saltmätare till salu.........billigt........visar bara en aning fel...........:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Om det är samma typ som jag använt förut - ser ut som en upp och nervänd blockflöjt som man tittar igenom. I ena änden är en glaskiva som man lägger provet på och så fäller man ett lock över. Är det något liknande så är det viktigt att kallibrera den mot osmosvatten (skall finnas en liten kallibreringsskruv) och att se till att det verkligen blir vatten över hela glasskivan när man stänger. Absolut inga luftbubblor!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Om det är samma typ som jag använt förut - ser ut som en upp och nervänd blockflöjt som man tittar igenom. I ena änden är en glaskiva som man lägger provet på och så fäller man ett lock över. Är det något liknande så är det viktigt att kallibrera den mot osmosvatten (skall finnas en liten kallibreringsskruv) och att se till att det verkligen blir vatten över hela glasskivan när man stänger. Absolut inga luftbubblor!

MVH Lasse

Tack Lasse,

Det är den typen. Vatten över hela skivan inga luftbubblor var det! Kalibreringsvätska fick jag med men osmosvatten är kanske lika bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dest vatten - osmosvatten - avjoniserat vatten = ungefär samma sak fast med lite olika renheter och tillverkningsmetoder. I det här fallet jämförbara. Batterivatten brukar idag vara avjoniserat ej destillerat (billigare tillverkningsmetod)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen av dessa saltmätare (eller andra mätmetoder) är ju "idiotsäkra", digitalmätarna och refraktometrarna ska kalibreras, hydrometrarna måste vara rena och vattnet i rätt temp och svingarmsmätarna är ju inget under av precision - men jag måste ändå tillstå tt jag tycker att svingarna får lite oförtjänt dålig kritik, om man sköljer ur dom efter användning, inte tappar dom i golvet hundrafyrtioelva gånger så tycker jag att dom åtminstone visar "lika fel" varje gång .

Det kan väl funka att bara få en referens för att visa hur mycket fel ens eget ex visar.

För övrigt tror inte jag att djuren i burken bryr sig om vattnet håller en salthalt på ungefär 1.024 eller 1.023567 - det viktigaste måste ju ändå vara att hälla sig inom gränsvärdena och undvika för stora fluktuationer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man väl stämt av en billigare mätare så håller de sig säkert relativt konstant. Jag kollar dock salthalten relativt ofta i både akvariet och när jag blandar nytt vatten och då är en refraktometer utan tvekan värd pengarna bara av anledningen att den går så snabbt och enkelt att använda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd min densitetslathund och blanda upp en liter vatten och kolla vad era gamla mätare visar. Jag hade tur för min mätare med en plastarm visade rätt

Kompenserade du för kristallvatten och diverse tillsataser, eller har du "kemiskt rent salt"? Lathunden stämmer nämligen inte alls när jag blandar AM reef eller Reef Crystals.. (Har både en stor TM hydrometer och refraktometer)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...