Gå till innehåll

Vad har ni i Fiskhotellens sumpavdelningar och varför?


PuniXer

Rekommenderade inlägg

Hej

Har funderat på vad man kan använda i fiskhotellens 3 olika sumpfack. Vad använder ni och varför? Aktivt kol, phos remover, krossad LS?

Är i slutskedet av planering av ett 80L fiskhotell, tänkte i huvudsak förlita mig på vattenbyten och LS för vattenkvalitet. Så vad kan man använda för nyttigt i sumpfacken? Tack på förhand.

Mvh

Kai

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
I mitt gamla nano hade jag skummare i 1:a facket, en påse nollnitrat i 2:a och i 3:e hade jag förutom returpumpen en strumpa med Rowaphos.

M.v.h

Peter

vad hade du för skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit runt forumet från start till slut i jakt på råd om en lämplig skummare för 80L hotellet, man vill att saker som tyst, effektiv och sånt skall uppfyllas. Hellst skall den också rymmas under huven, men det verkar svårt. De flesta små skummare verkar få högst "godkänt" inte mer. Har även i tidigare Nano provat diverse olika lufstens skummare utan någon större framgång, detta var dock några år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
skummar bra?
har en shego luftpump till den som ger 150 L/H, men det ska nog vara en luftpump på 200 L/H om man ska köra den i kar på 240 L. största pumpen som fanss att köpa i jönköping för en vettig peng.

skummaren ska klara 240 liters akvarium så ett nano är nog inga problem.

har enbart provat den i sötvatten ännu och då bubblade det på som det skulle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kai

Mina 27 liters (varav det äldsta gått mer än 9 månader) fungerar perfekt men jag byter ca 8 - 10 liter varannan vecka. Jag har förstärkt cirkulationen så det kraftiga flödet gör lite av skummarens ammoniakavluftning men jag utnyttja filterkammarnas delar som biologiska filter. Kör man utan skummare kan man inte lita på att nitrifikationen sker på ytan av LS utan måste låta den ske i filterkammarna. Jag matar väldigt lite i början, kanske var tredje dag. Nu matas alla karen varje dag. Mitt Molly har nu gått 2 veckor och jag har valt att köra utan skummare men förstärkt förutsättningarna för både avluftning och nitrifikation genom att ta orginalpumpen och låta den recirkulera vattnet i första kammaren. Det är för tidigt att säga vad som händer men jag har inte haft några som helst problem med nitrittoppar och jag började mata från 3:dje dan. I dagarna har tecken på cyanobakterier börjat komma och det tyder på att jag inte fått upp kvoten kväve-fosfor tillräckligt högt och jag har börjat att byta vatten och föstärkt det nya vattnet med lite extra kalcium så att jag förhoppningsvis fäller en del av fosforn och återställer kvoten.

Skummare är idag den förhärskande tekniken inom saltvattensakvaristiken men i ett nano med lite fisk och i första hand lägre djur, dvs en liten fodergiva, är åtminstone jag övertygad om att det går att köra utan skummare. Det krävs då bara att man använder den "gamla" tekniken och tankesättet som dock idag verkar vara helt passé. Jag tänker inte argumentera mot någon som säger att man måste ha en skummare för det behöver säkert den personen på det sätt som han/hon kör sitt kar. På det sätt som jag kör är jag övertygad om att det fungerar utan skummare (jag skulle dock aldrig köra ett "only fish" kar utan skummare). Inget av sätten är fel eller rätt i absolut mening - bara två filosofier om samma sak.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kai, den skummade ganska bra, var en inställningsfråga (vattennivå). Bilden i min tråd visar ganska ljust vatten, men detta berodde nog mest på att karet var obelastat + att det var en träutströmmarmodell.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Red sea och AS Mini/Midiflotor verkar vara samma skummare, borde väl vara likvärdiga iaf. Mina minnen från luftdrivna skummare är brummande luftpumpar som i decibel är likvärdiga med den före detta Östtyska sportbilen Trabant... Finns tysta luftpumpar nu då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns luftpumpar nu med två pumpenheter i som går i mottakt. De är betydligt tystare. Till mitt nano använder jag idag en Schego MK 2. Men den ligger i hallen och jag har en ljuddämpare på luftledningen in till sovrummet där nanot står.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en sådan i mitt 64 liters.. (Berlin airlift)

Skummar gör den om man ställer in den rätt och orkar byta träutströmmare på den stup i kvarten.

Men det är skillnad på skummare och skummare, fast dom här små har jag dålig koll på.

Tips: Köp en keramisk sten istället så behöver du kanske bara byta den ett par ggr om året eller kanske ännu mer sällan man kan ta bort fästet till slangen och gummit i andra änden och koka stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips: Köp en keramisk sten istället så behöver du kanske bara byta den ett par ggr om året eller kanske ännu mer sällan man kan ta bort fästet till slangen och gummit i andra änden och koka stenen.

Om jag inte missminner mig så använde man träluftstenar för att dom gav minst luftbubblor, keramiska fungerar lika bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Red sea och AS Mini/Midiflotor verkar vara samma skummare, borde väl vara likvärdiga iaf. Mina minnen från luftdrivna skummare är brummande luftpumpar som i decibel är likvärdiga med den före detta Östtyska sportbilen Trabant... Finns tysta luftpumpar nu då?

AS? - aqurium systems? antar att du menar AM?

miniflotor är den som är mest lik, men det är bara 1 sak som är lik: bottenmodulen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

AS? - aqurium systems? antar att du menar AM?

miniflotor är den som är mest lik, men det är bara 1 sak som är lik: bottenmodulen.

Var köpte du din Red Sea Airlift 60 ifrån, och vad fick du ge? Har tittat lite på hur den är konstruerad, som du sa inte samma som AM´s modeller. Tack

Mvh

Kai

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Var köpte du din Red Sea Airlift 60 ifrån, och vad fick du ge? Har tittat lite på hur den är konstruerad, som du sa inte samma som AM´s modeller. Tack

Mvh

Kai

555 kr hos tora zoo i jönköping.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
:D Va f*n då.. Här letar jag över hela Europa efter en så finns den i Jönköping? Iofs, säljer dom inte per postorder är det kört iaf :)

jag kan köpa den till dig när jag är i jkpg om ca 10-15 dagar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...