Gå till innehåll

All for reef


rickard81

Rekommenderade inlägg

Nån som använder Tropic marin All for reef? Har läst lite på nätet om den verkar ju smidigt speciellt när man inte har så mycket plats under bänken. Behöver ju bara en behållare och en dospump med ett huvud. Har ett red sea nano.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt det över ett år nu på flera akvarium. Verkar fungera toppen. Märker direkt på akvariet hemma om den har tagit slut för SPS tillväxten stryps omedelbart. Väldigt lätt att dosera då det bara är en vätska.

 

Jag köper pulver och blandar själv. Behållaren man doserar ifrån behöver göras rent ibland då det blir en det utfällning av något slag ifrån den och det bildas hårda kristaller vid slangens utlopp man får pilla bort. Men bägge är lätt underhåll som det räcker att göra någon gång i månaden beroende på akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, mikoto skrev:

Jag har använt det över ett år nu på flera akvarium. Verkar fungera toppen. Märker direkt på akvariet hemma om den har tagit slut för SPS tillväxten stryps omedelbart. Väldigt lätt att dosera då det bara är en vätska.

 

Jag köper pulver och blandar själv. Behållaren man doserar ifrån behöver göras rent ibland då det blir en det utfällning av något slag ifrån den och det bildas hårda kristaller vid slangens utlopp man får pilla bort. Men bägge är lätt underhåll som det räcker att göra någon gång i månaden beroende på akvariet.

De låter bra, tänkte köpa pulver jag med. Kanske inte den billigaste lösningen men som sagt skönt att bara blanda ordning en i stället för 3 som jag gör nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, jonasroman skrev:

tänk på att sådana här allt i ett, där är Ca delen inte CaCl, utan organiskt bundet calcium, tex Calciumacetat, vilket alltså innebär att man tillför  kolkälla samtidigt.. Dvs ej lika ”rent” som en klassisk Balling. 

Okej tack för svar, de visste jag inte de får jag ha i åtanke. 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer, hade förträngt detta så nämnde det inte ovan. Men det agerar som en kolkälla. Har ingen aning om hur stark den är jämfört med ättika eller etanol. Jag doserar All for reef i tre stycken akvarium. Ett med en väldigt liten skummare(Tunze 9004), ett med en stor(Deltec sc1456) och ett helt utan. Men har inte märkt någon direkt effekt av kolkälledelen i något av de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, mikoto skrev:

Det stämmer, hade förträngt detta så nämnde det inte ovan. Men det agerar som en kolkälla. Har ingen aning om hur stark den är jämfört med ättika eller etanol. Jag doserar All for reef i tre stycken akvarium. Ett med en väldigt liten skummare(Tunze 9004), ett med en stor(Deltec sc1456) och ett helt utan. Men har inte märkt någon direkt effekt av kolkälledelen i något av de.

Nej men får ha koll på näringsvärdena. Ligger på typ 2,5 i nitrat nu. Fosfat ger inget utslag på salifert, men tror inte de är nollat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...