Gå till innehåll

Råd inför köp av returpump


Magnus Borg

Rekommenderade inlägg

Min tänkta returpump (en äldre Reef Octopus) till mitt bygge började såklart krångla när jag testar mitt rörsystem. Så jag behöver köpa en ny returnpump. 

Vill ha en kapacitet på minst 5000 l/h och DC 

 

Ser att Jebao-pumparna ligger bra i pris, är det något att satsa på? Vad har de för livslängd? 

Ska man satsa på ett dyrare märke och kommer de då att hålla bättre över tid?

 

/Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunzes representant Roger Vitko skrev en gång att deras billigare DC-pumpmodeller var gjorda för att hålla minst 5 år, medan AC-pumparna kunde ha obegränsad livslängd med service (eller iaf 10 år):

 

"It is true in general that DC pumps don't last as long, our engineering target is a 5 year life for a DC pump and a 10 year life for an AC pump. With good care an AC pump can last nearly indefinitely with just impeller replacements as they wear, they lack any electronics. In DC pumps, the electronics wear out, you also have a controller and power supply that can be water damaged. DC pumps can be made to last but it requires heavy duty components (capacitors are the main weak point, the thin film type have a 7-8 year life span) that are very expensive and difficult to miniaturize (a tantalum ceramic capacitor can last 40+ years but they cost substantially more and are much larger and that is just one component, the others won't tend to last as long unless a comparable increase in quality and cost is made for every component). The Stream 3 is built to be a forever DC pump but this is reflected in the price and bulk."

https://www.reef2reef.com/threads/tunze-9004-dc-vs-non-dc.294453/#post-3594877

Dyra DC-returpumpar kostar kanske mer än flera billigare tillsammans, men å andra sidan blir det ju ett driftstopp innan man hunnit byta ut en defekt pump till en ny.

Andra nackdelar med billiga kanske är mer oväsen, sämre verkningsgrad, korrosion, eller oönskade kemikalier från plasten.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får väll vad man betalar för brukar det ju heta... Men även de dyrare märkena kan se smäckiga ut.

 

Jag har en jebao som pumpar 5000l/h och den är ca 3,5 år nu och har aldrig strulat, kör den på 60%. Stänger jag av tunze skummaren som väsnas mäst så hör jag inte retur pumpen den är knäpp tyst. Men den har ingen fräck app och wifi styrning. Finns dok en nyare jebao som verkar ha wi-fi för en hundring mer,än modellen utan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...