Gå till innehåll

Riktigt Uvc För Engtorp


norsken

Rekommenderade inlägg

Jag har förespråkat dammUV och undrat va skillnaden är och den är stor. Jag har nyss kommit från korallfisken me ett nytt RAINBOW LIFGUARD QL-40. ska bli kul att se hur det blir nu går det me 40W 24-7 inget att diskutera enns. Jag kommer att skriva om några dagar igjenn om det är någon skilnad med prick osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Jag har två uv från Rainbow på 25 watt till mitt kar som är på 450liter.

Båda lampor är nya,det enda positiva som jag har upplevt sen jag kopplade in dom är att mina brun alger har försvunit men pricken finns fortfarande kvarpå fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jocke, har du kollat så att stigarören inuti är hela?

dom brukar vittra sönder efter ett par år och då funkar inte uvet!

Du har fattat rätt engtorp , iden är att döda parasiterna när dom släpper från fisken för att föröka sig - (ungefär var 24 timme) i det så kallade frisimmande stadiet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man ta bort all prick med hjälp av uv?,

som man har i karet?.

Eller måste man för eller senare ta upp fisken och köra den i karantän.

Mina uv är inte så gammla att röret är paj.

Det uv't gör i första hand är att hindra/dämpa spridningen av parasiten. Fisken måste bli av med de parasiter som sitter på den i den process som parasiten har och UV't skall förhoppningsvis hindra/minska antalet parasiter så att inte fisken (och övriga fiskar i burken) angrips av nya hela tiden.

Det underlättar med andra ord om fisken är vid god kondition när den får angreppet och det är ju mer sannolikt om vattenvärdena är bra som Greger skriver. Om den är nyinsatt, jagad o.s.v. spelar naturligtvis också rolll.

Om man höjer temperaturen lite i burken så stimulerar man att fler parasiter blir frisimmande och kan därmed får lite bättre effekt av UV't.

Slutligen är min erfarenhet att om fisken är svårt angripen och inte visar bättring relativt snabbt så återstår tyvärr bara medicinering, sötvattendopp och andra kurer utanför burken. Naturligtvis stressar detta fisken och därmed minskar chanserna till överlevnad men valmöjligheterna är å andra sidan inte är så många i det läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...