Gå till innehåll

Red sea lysramp som låter


Wgren

Rekommenderade inlägg

Hej jag köpte ett beg red sea för 2 veckor sedan komplett med allt. 

Dels så låter fläktarna som ska kyla de 5st t5 rören väldigt mkt och skummaren låter med mycket. 

Det blir inte rogivande att sitta och titta in i akvariet pga för högt ljud. Någon som har varit med om samma och löst detta? Tystare fläktar? Tyst skummare? 

Akvariet står i vardagsrummet och brummar in endel till sovrummet med. 


 

bild för uppmärksamhet 

06174EAA-38CE-4F74-BC9D-AD3BDE735508.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga att akvarium med koraller låter mycket eftersom de kräver stark belysning och högt vattenflöde. Att du har en huv som stänger in värmen gör kylbehovet större. Sen kan man byta ut komponenter till tystare varianter, men det kostar. Och självklart så kan fläktarna ha blivit dåliga med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren är det som brukar låta allra mest. Jag har minskat ljudet från min avsevärt genom att ställa den på tassar gjorda av små stumpar från silikonslangar. Då står inte skummaren och vibrerar mot glaset. Kör man CO2 scrubber på luftintaget så kan den också bli något tystare plus att du får upp pH:et en del. 

 

Gällande fläktar så kan de behöva rengöras då det samlas damm som kan göra att de låter mer med tiden.

 

Sätta in ljuddämpande mattor i sumpskåp osv hjälper också till viss del.

 

Men det är svårt att få det helt tyst. Då behöver man nästan ha ett akvarium i väggen med all teknik i ett rum bakom eller under akvariet (källare).

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fläktarna går att byta till vanliga datafläktar i samma storlek. Det blir stor skillnad på bullret.

 

Jag tror denna kan passa: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3084069

Bredd tjocklek och matningsspänning måste stämma med de fläktar som sitter i rampen. 

I mitten på fläkten bör det sitta en etikett där det står vilken spänning den bör ha.

 

När den gamla RSM 250 var vanlig bytte många skummaren till Tunze 9004.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...