Gå till innehåll

Drullputtens första !!


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Mitt första saltkar har varit igång nästan 4 veckor nu, tänkte skriva ett par ord och visa några bilder.

Tar gärna emot kritik, men håll det till den konstruktiva sorten. Gnäll om att nano är för dom erfarna besparar jag mig gärna.

Lite om tekniken:

Akvariet och möbeln är MP EHEIM

800*400*350mm

125L

Belysning: T8 3*20w 2st Marine-Glo & 1st Power-Glo (ska inte ha några koraller, där av den klena belysningen)

Cirkulation: Marea Stream 4400l/h

Skummare: TerraNova Beast 400

Övrigt: Strumpa med Rowaphos, faxegrus på botten

Det levande:

40 kg levande sten

6st Astrea sniglar

6st Eremiter

2st stora rörmaskar

1st Sjöborre (Echinometra mathaei ???)

+ gratisåkare som kom med stenen: massa småsniglar, en större snigel, en krabba, små rörmaskar, oidentifierad "lila knopp" och massvis med vad som ser ut att vara små räkdjur ca1mm, som åker omkring på rutorna.

Och givetvis massa annat man ser när man med näsan mot glaset lyser med lampan.

Fiskarna jag ska skaffa om ett par veckor är två Amphiprion Percula

Kommer köpa en röd sjöstjärna och ev. en borre till, eller mer sniglar och eremiter

Ska även få två putsarräkor som jag hoppas kommer till veckan

Här kommer lite bilder, inget märkvärdigt, men så är det mitt första kar åxå som inte är färdig inrett.

Bild_1590.jpg

Bild_1591.jpg

Bild_1585.jpg

Bild_1586.jpg

Bild_1581.jpg

Bild_1589.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ju iof bubbel men jag har ganska djupt akv och 400 w mh..

de e nog bland de minst krävande av anemonerna..

o så vandrar de tills de har hittat ultimata platsen i ditt kar..

kräver de mer ljus än vad du har så kommer du märka det på de..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har haft 3 olika anemoner och sammanlagt kankse 15 clowner..och alla har tagit anemonerna direkt..

personligen tycker jag att mjuk anemoner är mycket trevligare och roligare att titta på!

lite svårare än skiv an. kanske..men om du inte ska ha några koraller så är det inte så mycket att oroa sig över..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gesi: Du kan inte göra ett inlägg istället för en massa på raken? Om inget annat svarat än och du kom på att du glömde något så kan du ändra ditt inlägg. Blir väldigt fragmenterat och jobbigt att läsa som det är nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läs igenom tråden så märker du snabbt att det finns ganska många delade meningar!

vi pratade om bubbel anemon som de flesta här anser vara ganska lätt att skapa förutsättningar till..

och det är självklart tycker jag att folk ska läsa på innan de skaffar djur oavsett vad för djur!!

det ligger i allas ansvar..men jag är ingen polis o vill inte hålla någon moralsnack..och man får ju hoppas att folk,iaf folk här på forumet vilka anses vara kanske lite mer seriösa, inte missbrukar naturen av egoistiska skäl..

mina tre anemoner mår prima!

en har blivit så stor så jag fick skänka den till min lokala djurbutik..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag var oxå lite skeptisk för anemoner med tanke på vad som har sagts om de..men var tvungen att prova för de är så vackra! + att jag älskar clowner..

fick jag då rådet att prova bubbel..det är som med allt annat saltvattensdjur lite ändå..med rätt skötsel och förutsättningar bara!

eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gesi: Du kan inte göra ett inlägg istället för en massa på raken? Om inget annat svarat än och du kom på att du glömde något så kan du ändra ditt inlägg. Blir väldigt fragmenterat och jobbigt att läsa som det är nu.

Precis en uppmaning till ALLA på forumet!

Kommer ni på något som ni skulle skrivit eller ändra använd Ändra/Radera knappen

/Moderator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

och det e klart..man kanske ska inte rekomendera anemoner till nybörjare (vilka jag tillhör och kommer nog göra det länge till...)

men ska man ge det ett försök och har clowner tycker jag absolut att man kan testa en bubbel..

jag har iof läst några böcker om just anemoner innan så man visste att man skulle behöva hålla extra öga på de..

läs på ordentligt innan, och sen så kan man få väldigt många goda råd här!

men prova ´lätta´ anemoner tycker jag man ska våga..även fast man är nybörjare..kommer man alltid vara..:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

läckert! :)

är du nöjd med skummaren? har en likadan själv som jag tycker funkar förvånandsvärt bra med tanke på priset :)

Vet inte riktigt hur högt vattennivån ska vara i skummaren. Har jag skummpelaren ca 1cm från kanten i "konan" kommer det ett gult vatten. Sätter jag den i mitten så kommer det mörkare skitvatten, fast det tar länge innan det ens kommer nånting i bägge av fallen. Ibland går det knappt få något skumm hur mycket jag än stryper returflödet. Har inte riktigt lärt mig hur det ska vara, manualen var ju inte mycket till hjälp heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt hur högt vattennivån ska vara i skummaren. Har jag skummpelaren ca 1cm från kanten i "konan" kommer det ett gult vatten. Sätter jag den i mitten så kommer det mörkare skitvatten, fast det tar länge innan det ens kommer nånting i bägge av fallen. Ibland går det knappt få något skumm hur mycket jag än stryper returflödet. Har inte riktigt lärt mig hur det ska vara, manualen var ju inte mycket till hjälp heller.

manualen suger rent ut sagt. Jag körde igång min och justerade så att nivån på skummet var ungefär halvvägs upp i stigarröret. Tänk på att det är 4-6 veckors inkörningstid på skummaren. Nu har min gått i ungefär 5 veckor tror jag (taskigt minne :P) och jag har justerat lite mer på den så att jag har skummet strax nedanför mitten på stigarröret.

Skummet högt upp = våtare skum

Skumme långt ner = torrare skum

Om du inte får ut något skit alls så har du inget i vattnet att skumma bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste va nått fel på min skummare. Skummet som är i pelaren är absolut kristallklart, så även vattnet som hamnar i skummarkoppen. Har kört skummaren i fyra veckor, kan inte tänka mig att det inte finns skit i karet att skumma bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...