Gå till innehåll

Råd om röda slemm/tråd alger


norsken

Rekommenderade inlägg

Hur blir man av med röda slemm/tråd alger? Jag blir tokig snart mina vattenvärden är prima kör osmos eller åtminstonde 70%. Har allvarliga funderingar på att starta om hela karet. Va tror ni som kann ska jag göra det?

Jag borstade lite sten i dag men i morgon är det nog lika illa skulle jag tro. Tacksam för alla svar

mvh Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom försvinner men det kan ta månader,när jag började med zeovit försvann mina,nu har jag lite i sumpen bara,vet inte om det skulle hjälpa med vodka-metoden,rowaphos har jag haft i sen starten,så enbart detta hjälper inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tre fläckar 10cm i diameter. Jag hade också lite trådalger vid utblåset vid returen 5cm höga.

Jag gick till Marinakvariet och köpte sniglar mot trådalgerna. Dom åt först upp slemalgerna och sen trådalgerna.

Det tog tre dagar. Jag vet inte vad sniglarna heter men det var en ny sort han tagit in.

Dom är taggiga.

Jag kan rekomendera dom. jag köpte 30st till mitt kar, det var lite överdrivet kanske nu med facit i hand.

/Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Robert, det var nog samma som jag köpte. Fredrik (Svensson) i Malmö föreslog att det skulle vara Astrea phoebia. Det stämmer att de verkar påverka de röda cyanobakterierna men hos mig gav de sig på kiselalgerna plus en del olika alger på LS först. De har utrotat cyanon utom på ett ställe. Se bilder i min tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11020. De är effektiva. Och roliga - kamuflagets mästare. Se bilden nedan. Det är två stycken på den bilden!

Mvh Lasse

post-2331-14468912737505_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Robert, det var nog samma som jag köpte. Fredrik (Svensson) i Malmö föreslog att det skulle vara Astrea phoebia. Det stämmer att de verkar påverka de röda cyanobakterierna men hos mig gav de sig på kiselalgerna plus en del olika alger på LS först. De har utrotat cyanon utom på ett ställe. Se bilder i min tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11020. De är effektiva. Och roliga - kamuflagets mästare. Se bilden nedan. Det är två stycken på den bilden!

Mvh Lasse

japp, dom är det. kanon effektiva.:smiley20:

/Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade cyano / röda trådalger (om det nu är samma) i nästan ett halvår. Det blev bara värre o värre o till slut så hatade jag de jävla algerna så mycket så jag var beredd att kasta ut karet o starta om. Men jag köpte ett medel som heter anti red (tydligen kan det kracha karet?!) men iallafall sen jag körde med det så försvann de på en dag o sen dess har jag inte sett till dem mer :) (inget annat dog o inget annat såg sämre ut, snarare tvärt om.)

Ta detta tips som en sista utväg, men jag pallade fan inte med dem mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har senaste tiden kört utan mh pga brända kontakter och bara massa blåljus vilket kan sätta fart på cyano!!!

Mycket riktigt så började det frodas lite bakterier i ett hörn, ett par dagar efter satte jag in en ny skummare med ordentligt mycket mera kapacitet än min gamla och dom försvann under natten liksom allt annat junk .

Så har du skummare som tar bort allt som dina jättefiskar ger ifrån sig "bulletq" ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jag har ingen erfarenhet av vodka-metoden,men efter att jag började med zeovit-metoden försvann mina,vodka metoden tar inte död på koraller och djur,tvärtom blir det finare koraller,vodka zeovit sockermetoden mm fungerar som ett foder åt bakterier,som sänker nitrat och fosfat,enkelt förklarat,kolla svärds tråd om så får du bra info

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska nog prova svärds metod den värkar ju bra. Det är för jävligt att behöva dela groggen med fiskarna men va gör man innte för lite sälskap på lördagskvellen. Skämt åt sido det är mycket bra skrivit utav svärd så jag är innte orolig för att prova. Är så förbannad tröt på dessa alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det kan dom men vi kan innte sitta å titta på att dom täcker sps-korallerna, LS och botten. Jag kör me en hävert varje dag å tar bort det värsta utav dom men man kommer jo innte åt över allt så jag provar vodka metoden effter svärds beskrivning. Vet bara innte vilken sorts vodka man ska ta. Om nogon vet så säg till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det spelar inte så stor roll vilket märke du använder, jag har hitills hällt i två liter Absolut i mitt kar på 1400 liter, men skall nu börja med en billigare bag in box vodka. Algernproblemen var det första som försvann när jag började för med vodka för 8 månader sedan. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...