Gå till innehåll

Vilken belysning?


Strumpan

Rekommenderade inlägg

Hej igen!

Nu har vi byggt ut lite då vi kom på att våra 27 liter vart lite svårmöblerat.

Så nu har vi bytt till ett 54 liters ist och flytten gick jättebra :)

Men nu har vi lite belysningsproblem istället,undrar därför vad som passar bäst.

Måtten på karet är:H:30 L:60 B:25

Antingen 2 st t5 kompakt 55w rör

1 daylight blue & 1 triplus 14000 k

eller

150w mh och nått slags blått ljus.

Tacksam för svar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det beror helt på vad ni vill ha i karet

kör ni 2st 55w ett blått och ett vitt rör så får ni 55w vid det kelvintal ni väljer, det räcker för att kunna ha de flesta mjukisar.

kör ni på 150w mh får ni glitter effekten på köpet och är inte lika begränsade i vad ni vill ha i karet.

Men hade jag haft ett 55L så hade jag valt lysrör, varför? värmer inte karet lika mycket som en mh, lite bättre färgåtergivning, tycker också att lyrörsarmaturer är lättare att hantera, lysrörsarmaturen kan vila på kanten till karet medans en mh nästan alltid hängs från taket.

Men nu är det inte mitt utan erat kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade använt 2 x 24w T5. Ett Aquablue och ett Actinic+. Fördelen med två rör är ju att man kan kombinera för att få vad man själv tycker är ett snyggt ljus. Och ljuset räcker till för nästan alla stenkoraller. Även en del Acropora.

Se bara till så att ni skaffar riktigt bra reflektor för lysrören. ATI tycker jag är absolut bäst efter att testat Juvel,Arcadia och vad jag tror är Aqualight.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...