Gå till innehåll

Dinos


Anton.Lindgren

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

lyckats få dinos av släktet prorocentrum, så efter lite frågor på reef 2 reef, men även facebookgrupper. Så bör en del av behandling vara att öka nitrates och phosphate. Och sen dosera silicates(SI) vad kan jag hitta för preparat som kan dosera detta? 😅

 

sen skulle tydligen levande pytoplankton funka, finns det att köpa på burk eller måste man börja odla fram? :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, Anton.Lindgren said:

Så bör en del av behandling vara att öka nitrates och phosphate. Och sen dosera silicates(SI) vad kan jag hitta för preparat som kan dosera detta? 😅

N och P följer med fodret, det viktiga är att halten i akvarievattnet inte är helt omärbar, så upphör med eventuell kolkälledosering.

 

Man kan även köpa natriumnitrat i mataffären (bör finnas bland kryddorna). Jag blandade en 40g-påse i 5 dl vatten, av den lösningen bör 10ml i 100l akvarievatten höja NO3 ca 5ppm om jag minns rätt.

 

Kaliumdivätefosfat kan man köpa här: https://perfectaqua.se/vaxtnaring/pmdd/pmdd-kaliumdivatefosfat-kh2po4 jag blandade 30g i 5dl vatten, av den lösningen bör 1ml i 100l akvarievatten höja PO4 ca 0,4ppm om jag räknat rätt.

 

Silikat följer ofta med kranvattnet, får du bruna kiselalger på rutorna finns det säkert tillräckligt i akvarievattnet. Är filmalgerna på rutorna gröna kanske det är brist. Någon annan kanske vet hur man bäst doserar.

 

Inget av detta fungerar direkt på dino, men bör gynna andra organismer som med tiden konkurrerar ut dinon.

 

6 hours ago, Anton.Lindgren said:

sen skulle tydligen levande pytoplankton funka, finns det att köpa på burk eller måste man börja odla fram? :) 

Nyos Phytomaxx påstås innehålla levande, annars känner jag bara till startkulturer för odling.

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

nitrates och phosphate har jag löst, det var mer silicate-doseringen som jag hade svårt att hitta något preparat för. 
behöver få i silikat som ska få diatoms som i sin tur ska utkonkurrerade dinosen i sanden tydligen, det som fanns i kranvattnet räcker inte 😅
 

har förstått att det dessvärre kan vara en längre process för att gynna andra organismer.  Funderar på skaffa lite levande sten också för att boosta lite. 

Ändrat av Anton.Lindgren
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Anton.Lindgren said:

Hej!

 

nitrates och phosphate har jag löst, det var mer silicate-doseringen som jag hade svårt att hitta något preparat för. 
behöver få i silikat som ska få diatoms som i sin tur ska utkonkurrerade dinosen i sanden tydligen, det som fanns i kranvattnet räcker inte 😅
 

har förstått att det dessvärre kan vara en längre process för att gynna andra organismer.  Funderar på skaffa lite levande sten också för att boosta lite. 

Då tror jag levande sten är mycket viktigare.

 

Kanske tillsatser för t ex svampar och mollusker innehåller silikat? Annars skriver https://reefs.com/magazine/silica-in-reef-aquariums/ att man kan dosera natriumsilikat, men jag vet inte var det finns att köpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 8/28/2023 at 8:41 AM, nike83 said:

först och främst så måste du veta att du har dino och inte cyano. 

 

 

 

Jag segrade över dinos med mörkläggning, uv och bakterier


Hej

 

joo men har kollat i mikroskop och identifierat via andra bilder på nätet och reef 2 reef.

 

den typen jag har skulle bla dosering av silikater vara bra för att främja diatoms istället 😅 men kör med uv och nitrates och phosphate dosering nu så det kanske får vara tillräckligt. 

 

 
 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...