Gå till innehåll

Streampump på enbart ena kortsidan?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Jag har hittills båda mina streampumpar på samma kortsida av karet, för mindre synlighet. Dessa pulserar för att ge en svag resonansvåg, samtidigt som de körs i intervall för skapa en laminär ström som byter riktning två gånger per timme.

Nu funderar jag på att byta ut dem till en ensam Vortech-pump för att minska synligheten ännu mer. Nackdelen är förstås att det isf blir en ensam pump som inte går att rikta. Går det att få en någorlunda jämn vattenrörelse i hela karet med enbart en sådan, utan att flödet blir för för svagt på pumpens egen sida och för starkt på den motsatta? I värsta fall kanske komplettera med en liten pump (t ex Tunze nanonstream 6040) på samma sida som Vortechen, för ett svagt flöde rakt nedåt där?

Aquascapen är väldigt öppen, jag räknar inte med att ha sten eller koraller högre än 30-50% av vattenhöjden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 hours ago, kaptenen said:

"Blåser" det alltid åt ett håll så kommer det även att synas på koraller. Det kan iofs i vissa fall bli rätt snyggt. 

Det har du nog rätt i, själv skulle jag föredra symmetrisk växt om möjligt. Skulle en resonansvåg funka bättre, med bara en svag ström från sumpens returpump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-09-21 at 12:48, Christian J skrev:

Det har du nog rätt i, själv skulle jag föredra symmetrisk växt om möjligt. Skulle en resonansvåg funka bättre, med bara en svag ström från sumpens returpump?

Oj osäker på den. Men jag tror (med ett stort tror) att du ändå på något sätt behöver en motsvarande kraft som går i motsatt riktning åtminstone delar av dygnet för att få positiva effekter och minska att korallen växer "åt ett håll". Det jag hakar upp mig på är när du säger svag. Är det för svagt blir det ju döda zoner också. Lite skvalp vid ytan gör ingen nytta här. 

 

Om du kan skissa eller ta kort på scapen så kan jag återkomma med hur jag skulle placera pumpar utefter det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minutes ago, kaptenen said:

Oj osäker på den. Men jag tror (med ett stort tror) att du ändå på något sätt behöver en motsvarande kraft som går i motsatt riktning åtminstone delar av dygnet för att få positiva effekter och minska att korallen växer "åt ett håll".

Ja det kanske krävs en Wavebox (som suger in lika mycket vatten som den pumpar ut) eller två motsatta streampumpar för att få en symmetrisk resonansvåg. Med  streampumpar på ena sidan (som jag använder) får man ju enbart pulser i ena riktningen, vilket nog skapar en viss assymetri på resonansvågen. Samma assymetri bör väl f.ö. även uppstå med en ensam Vortech-pump. Kan Vortechs Lagoon eller Reef Crest-program vara ett alternativ till resonansvåg, är dessa program tillräckligt slumpmässiga för att ge koraller ett naturligt växtsätt?

 

Quote

Det jag hakar upp mig på är när du säger svag. Är det för svagt blir det ju döda zoner också. Lite skvalp vid ytan gör ingen nytta här. 

Jag tror jag menade att returpumpen inte borde påverka växtsättet. Den mesta vattenrörelsen skulle ju komma från Vortech-pumpens resonansvåg.

 

Quote

Om du kan skissa eller ta kort på scapen så kan jag återkomma med hur jag skulle placera pumpar utefter det.

 

Här är ett par skisser på stenen, ovanifrån (120x55cm): 

 

ovanifrn.png.2310b9d6e4f8f11d66d8367ec82120a2.png

 

...och framifrån (120x35cm, den turkosa färgen är hela vattenvolymen): 

 

framifrn.png.8815233f417ccc20da9008cb18516037.png

 

Jag vill ha mycket öppet utrymme i karet, och inga stora korallkolonier (inte mer än 5-7cm höga hade jag tänkt mig). Från mina vanliga betraktningsvinklar syns streampumparna mindre om de sitter på vänster kortsida, så jag vill inte ha några på högra sidan...

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 2023-09-26 at 23:09, Christian J skrev:

Ja det kanske krävs en Wavebox (som suger in lika mycket vatten som den pumpar ut) eller två motsatta streampumpar för att få en symmetrisk resonansvåg. Med  streampumpar på ena sidan (som jag använder) får man ju enbart pulser i ena riktningen, vilket nog skapar en viss assymetri på resonansvågen. Samma assymetri bör väl f.ö. även uppstå med en ensam Vortech-pump. Kan Vortechs Lagoon eller Reef Crest-program vara ett alternativ till resonansvåg, är dessa program tillräckligt slumpmässiga för att ge koraller ett naturligt växtsätt?

 

Jag tror jag menade att returpumpen inte borde påverka växtsättet. Den mesta vattenrörelsen skulle ju komma från Vortech-pumpens resonansvåg.

 

Jag vill ha mycket öppet utrymme i karet, och inga stora korallkolonier (inte mer än 5-7cm höga hade jag tänkt mig). Från mina vanliga betraktningsvinklar syns streampumparna mindre om de sitter på vänster kortsida, så jag vill inte ha några på högra sidan...

 

 

 

Jag skulle säga att laggon och reef crest programmen ändå förutsätter två pumpar som motarbetar varandra för bästa variation. Sen går det självklart med en riktning. Det är en fördel att du vill hålla scapen öppen. Pelare stoppar ju upp och leder ibland flödet till oväntade hörn av akvariet.

 

Nu vet jag att du nämner att högra sidan är out of bounds men ett alternativ kanske skulle vara en typ ocean motion som du sätter typ en AI Nero 5 på i högra hörnet (nummer 2) så att den ger en variation samt en Vortech på den vänstra kortsidan som står för det primära flödet i displayen (nummer 1). 

 

ovanifrn.png.2310b9d6e4f8f11d66d8367ec82120a2.jpg.3fa36661694063d60bff89ab9f85d5ef.jpg

 

 

Något dyrt men det skulle kunna säkra upp det varierande flödet. En nackdel är enheten ovanför som är svår att gömma om man inte kör någon kåpa.

https://www.seawatersolutions.de/en/collections/ocean-motion

 

Är pumpar på bakre glaset uteslutet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 hours ago, kaptenen said:

Nu vet jag att du nämner att högra sidan är out of bounds men ett alternativ kanske skulle vara en typ ocean motion som du sätter typ en AI Nero 5 på i högra hörnet (nummer 2) så att den ger en variation samt en Vortech på den vänstra kortsidan som står för det primära flödet i displayen (nummer 1). 

 

ovanifrn.png.2310b9d6e4f8f11d66d8367ec82120a2.jpg.3fa36661694063d60bff89ab9f85d5ef.jpg

 

 

Något dyrt men det skulle kunna säkra upp det varierande flödet. En nackdel är enheten ovanför som är svår att gömma om man inte kör någon kåpa.

https://www.seawatersolutions.de/en/collections/ocean-motion

 

Är pumpar på bakre glaset uteslutet?

En Nero 5 till höger vore nästan lika illa som mina befintliga Turbeller. Möjligen skulle jag kunna dölja en Turbelle i en av Tunzes ihåliga konstgjorda stenar, jag har faktiskt en sådan sten liggande även om elsladden fortfarande skulle vara störande.

 

Baksidan av karet står dessvärre för nära väggen, så där får nog inget plats.

 

Jag läste för längesedan en idé om att streampumpars pulsprogram kunde ställas in så att varje ny strömpuls fick den föregående pulsen att "exlodera" i turbulens innan den nådde motsatt sida av karet (istället för att åstadkomma en resonansvåg), på så vis skulle man teoretiskt kunna ställa in hur långt bort från pumpen "explosionen" inträffade. Har någon provat något liknande, är det praktiskt genomförbart?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2023-10-20 at 13:41, Christian J skrev:

En Nero 5 till höger vore nästan lika illa som mina befintliga Turbeller. Möjligen skulle jag kunna dölja en Turbelle i en av Tunzes ihåliga konstgjorda stenar, jag har faktiskt en sådan sten liggande även om elsladden fortfarande skulle vara störande.

 

Baksidan av karet står dessvärre för nära väggen, så där får nog inget plats.

 

Jag läste för längesedan en idé om att streampumpars pulsprogram kunde ställas in så att varje ny strömpuls fick den föregående pulsen att "exlodera" i turbulens innan den nådde motsatt sida av karet (istället för att åstadkomma en resonansvåg), på så vis skulle man teoretiskt kunna ställa in hur långt bort från pumpen "explosionen" inträffade. Har någon provat något liknande, är det praktiskt genomförbart?

 

 

Att få till ett bra och varierat flöde med så få pumpar som möjligt är ju alltid en utmaning. En saks om jag tycker hjälper är om man slipper att de är fästa på glaset. Jag kör därför två av mina tunze 6105:or monterade på ocean motion enheter. Du har då fördelen att de roterar fram och tillbaka samt att de kommer bort från glaset. Men det är ju tycke å smak kring detta. Annars tycker jag att de wave pumparna som är som ett rör man kan montera högt uppe vid ytan tar bort väldigt lite av estetiken. Jag har dock förstått att de är jäkliga att hålla rena/montera ihop men det går väl att avhjälpa med citronsyrabad istället och sedan en gång om året rengöra lite mer rejält. Bara lite inspel i diskussionen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, OR20 said:

Annars tycker jag att de wave pumparna som är som ett rör man kan montera högt uppe vid ytan tar bort väldigt lite av estetiken. Jag har dock förstått att de är jäkliga att hålla rena/montera ihop men det går väl att avhjälpa med citronsyrabad istället och sedan en gång om året rengöra lite mer rejält. Bara lite inspel i diskussionen.

Ja den nya AI Orbit verkar vara lik Maxspect Gyre, men med fler programmeringsmöjligheter och påstås vara lättare att demontera. Kanske värda att kolla upp.

 

Eller kanske ett par Nero-pumpar (körda i intervall) ger den bästa kombinationen av vattenrörelse och osynlighet trots allt, de är ju plattare än både Turbelle och Vortech. Bara man kunde slippa strömsladdarna i karet, de stör mig enormt på mina nuvarande Turbeller. Kanske man skulle kunna använda kabelkanaler med magneter för att trycka strömsladdarna tätt mot glaset?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...