Gå till innehåll

Lite funderingar


Masterblaster70

Rekommenderade inlägg

Jag skulle säga mycket och lite. 

 

Finns massor med nya high-tech pumpar som Maxspect Gyre och dess kloner och en hel del små mikrostreamers, men själv tycker jag de gamla Tunze pumparna duger ganska väl till det mesta. :) I överlag så är det väl LED belysningen som blivit bättre och mer tillgängliga i de lägre prissegmenten från vad de kostade förr. T5 och MH har dock en oviss framtid framför sig eftersom världen har fått dille på energibesparingar till varje pris.

 

Något nytt som har blivit riktigt poppis däremot är partikelfilter på rulle, som ser ut som toapapper! Där tanken är att man inte ska behöva böka med att byta och rengöra vanliga partikelfilter eller filterstrumpor, hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Alexraptor!

Sen har ju även icp-tester tillkommit! Du skickar iväg ett vattenprov och för nån hundring så får du en analys över ditt vatten på typ 35 olika ämnen och möjlighet att upptäcka saker vi inte kan mäta med hemmatester och en check på hur dina egna tester ligger i förhållande till bättre utrustning på de ämne du mäter själv! Kanon att köra då och då för att se hur man ligger och ger möjlighet att felsöka när något inte stämmer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, MattiasN skrev:

Håller med Alexraptor!

Sen har ju även icp-tester tillkommit! Du skickar iväg ett vattenprov och för nån hundring så får du en analys över ditt vatten på typ 35 olika ämnen och möjlighet att upptäcka saker vi inte kan mäta med hemmatester och en check på hur dina egna tester ligger i förhållande till bättre utrustning på de ämne du mäter själv! Kanon att köra då och då för att se hur man ligger och ger möjlighet att felsöka när något inte stämmer

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Masterblaster70 skrev:

Precis sådana saker som verkar vara väldigt väldigt spännade.

Hur ofta har man inte svurit över nyanserna i färgskalorna på testerna.

Är dessa tester dyra?

Har vanliga tester blivit bättre. vill bort från allt med färgskalor där man ska försöka se skillnad på nyans

 

De kostar några hundringar, och är inte så mycket menad för regelbunden testning som de är för att kolla sina värden i ett auktoriserat labb. Dock inte utan kontroverser, då det finns stora frågetecken om hur tillförlitliga de olika aktörerna är. 

 

Med det sagt, så är nog ändå guldstandarden av hemmatester, Hanna checkers. Inte lika ekonomiska då reagenserna kostar mer, men mycket lättare och träffsäkrare då man själv inte behöver försöka avläsa något, eller räkna droppar och sådant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 hours ago, Masterblaster70 said:

När jag hade en tank innan så var mitt system på ca 450 l plus en sump på ca 100 liter.

Jag vill starta mindre. Gärna med något färdigt integrerat system.

gärna lite input från er som har sådana system.

Har varken plats eller pengar för ett stort kar.

vad rekommenderas?

red sea?

Vad menar du med integrerat system? Vill du ha ett aio? Alltså ett system utan sump där all teknik håller hus i en egen sektion i den bakre delen av karet?

 

Red sea hade jag skippat personligen. Dyra grejer tillverkade i kina.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...