jonasroman Postat 30 december 2023 Postat 30 december 2023 För nu ganska många årsedan gjorde jag ett Ballingrecept som var 7 ggr starkare, ja motsvarande en triton core 7. För att göra det enkelt för er använde jag FM traces, och har räknat om så det passar mitt recept. Nu har FM justerat sitt Balling recept (eller troligen för ganska länge sedan) där deras KH dunk har en KH koncentration som är 1.8 ggr starkare än klassisk Balling (troligen har dom alltså adderat Na2CO3). Det betyder att mitt recept behöver justeras vad gäller traces 3 i KH dunken, och detta nedan är nu det rätta o inget annat för er som kör det recept jag kallar för "Romans Balling Forte Plus". Alltså ett recept på 4 dunkar som är ggr 7. Många kör andra recept jag gjort som är ggr 3.5, samt på 2 dunkar. Där är det inga ändringar om jag inte säger nåt annat, men skall dubbelkolla alla recepten idag. Romans Balling Forte Plus (Balling Classic plus ggr 7) Blandas upp till 1 liter lösning Dunk 1 450 gram Calciumkloriddihydrat 5 ml fauna marines Trace-1 5 ml fauna marines Trace-2 Dunk 2: 128 gram Na2CO3 82 gram NaHCO3 9,7 ml fauna marines Trace-3 Dunk 3: 128 gram Na2CO3 82 gram NaHCO3 9,7 ml fauna marines Trace-3 Dunk 4: 69 gram Magnesiumkloridhexahydrat 170 gram NaCl-fritt salt 5.2 ml från dunk 2 och 5.2 ml från dunk 3 (10.4 ml av KH-lösningen) höjer alkaliniteten med 1.0 dKH i 100 liter vatten Samma mängd (5.2ml) från dunk 1 höjer Calcium med 6.4 ppm /Jonas Roman Citera
MattiasN Postat 21 januari Postat 21 januari Jonas, hur påverkar detta ditt recept på 2-part, mezzoforte plus? 1 Citera
jonasroman Postat 27 januari Författare Postat 27 januari On 2024-01-21 at 12:25, MattiasN skrev: Jonas, hur påverkar detta ditt recept på 2-part, mezzoforte plus? skall dubbelkolla idag Citera
jonasroman Postat 27 januari Författare Postat 27 januari On 2024-01-21 at 12:25, MattiasN skrev: Jonas, hur påverkar detta ditt recept på 2-part, mezzoforte plus? receptet är ok, men du kan testa att sänka traces 3 från 12 ml, till 9 ml men bara om du upptäckt att du fått lite högt på jod vid ICP. @MattiasN 1 Citera
MattiasN Postat 27 januari Postat 27 januari 1 timme sedan, jonasroman skrev: receptet är ok, men du kan testa att sänka traces 3 från 12 ml, till 9 ml men bara om du upptäckt att du fått lite högt på jod vid ICP. @MattiasN Tack Hade tidigare lite problem med jod men har startat om karet sen dess och har inte alls samma korallmassa och inriktning så har inte mätt supernogaförra året men hade lite förhöjda nivåer på icp nu i januari Citera
jonasroman Postat 30 januari Författare Postat 30 januari On 2024-01-27 at 12:57, MattiasN skrev: Tack Hade tidigare lite problem med jod men har startat om karet sen dess och har inte alls samma korallmassa och inriktning så har inte mätt supernogaförra året men hade lite förhöjda nivåer på icp nu i januari Kanon , bra o veta Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.