Gå till innehåll

Overflow box - Grotech frågor ang pvc och kopplingar.


SvenReefer

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag är helt nybörjare när det gäller sumpar och pvc-kopplingar. Så jag ber om ursäkt i förväg. 

 

Men jag skulle vilja veta vilket är det bästa sättet att koppla in en grotech overflow box till sumpen. Det enda beskrivningen jag har att gå på är att rören har en diameter på 32mm.

 

Jag undrar vad man ska ha för delar och vilka som passar. Ska jag bara köpa ett pvc-rör som har diametern 32mm och trycka in? Eller måste jag ha ett rör med mindre diameter storlek för att den ska in i kopplingen till boxen? Det kanske räcker bara med en slang med en slangklämma också? 😬

 

Akvariumet är 112l och ska ner i en sump på 54 liter. 

Screenshot_20231231-095633.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver köpa rör och eventuella rördelar med 32mm diameter. De rören är menade att limmas med så du behöver även lim för PVC.

 

Du skulle kunna använda slang med men du kommer nog inte göra det i praktiken. 32mm är den inre diametern i kopplingarna och den yttre diametern på rören. Så ska du ha en slang direkt på boxen så kommer den behöva ha en inre diameter på 32mm plus godstjockleken på kopplingen på boxen. Vilket blir en väldigt grov slang 🙂

Ändrat av mikoto
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , mikoto skrev:

Du behöver köpa rör och eventuella rördelar med 32mm diameter. De rören är menade att limmas med så du behöver även lim för PVC.

 

Du skulle kunna använda slang med men du kommer nog inte göra det i praktiken. 32mm är den inre diametern i kopplingarna och den yttre diametern på rören. Så ska du ha en slang direkt på boxen så kommer den behöva ha en inre diameter på 32mm plus godstjockleken på kopplingen på boxen. Vilket blir en väldigt grov slang 🙂

 

Tack för svar! Så tänker jag rätt med dom här delarna på bilden, samtliga har jag valt storleken 32mm på? Tänkte bygga ett rakt rör med en vinkel in till sumpen. Sen är det två "utgångar" på overflowboxen och jag antar bägge två behöver användas ner till sumpen? 

 

 

 

Screenshot_20231231-125207.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, SvenReefer skrev:

 

Tack för svar! Så tänker jag rätt med dom här delarna på bilden, samtliga har jag valt storleken 32mm på? Tänkte bygga ett rakt rör med en vinkel in till sumpen. Sen är det två "utgångar" på overflowboxen och jag antar bägge två behöver användas ner till sumpen? 

 

 

 

Screenshot_20231231-125207.png

 

Hej!

 

Ja det ser ut att vara rätt delar, båda rören i overflowboxen är tänkt att användas, den längre brukar jag försöka ha som "nödrör" där det lägre tar allt flöde men sätter det igen så börjar det längre av de två rören att ta resten av flödet.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Nordin skrev:

 

Hej!

 

Ja det ser ut att vara rätt delar, båda rören i overflowboxen är tänkt att användas, den längre brukar jag försöka ha som "nödrör" där det lägre tar allt flöde men sätter det igen så börjar det längre av de två rören att ta resten av flödet.

 

Va smart!! Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, en ventil på huvudröret är nog nästan ett måste. Jag hade köpt en vanlig enkel kulventil, sedan skaffat en styrbar returpump. Så kan man ställa in flödet grovt med ventilen och göra sista justeringen med pumpen. Det är en ganska liten box med ganska grova rör så det kan nog vara lite pill att få den tyst.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, mikoto skrev:

Ja, en ventil på huvudröret är nog nästan ett måste. Jag hade köpt en vanlig enkel kulventil, sedan skaffat en styrbar returpump. Så kan man ställa in flödet grovt med ventilen och göra sista justeringen med pumpen. Det är en ganska liten box med ganska grova rör så det kan nog vara lite pill att få den tyst.

 

Tack för det tipset! Jag har beställt en Jecod DCP 3500 som returpump!😀

 

Är det sån ni menar som är på bilden? 

 

Screenshot_20240101-212358.png

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Nicke7 skrev:

Jag använder en sån, du har även plats till att kunna göra en durso på ena öret ner, och har du en svart filtermatta och gör en egen kam så blir det knäpptyst och stabilt

IMG_2664.JPG

IMG_2665.JPG


Hur har du löst luften som samlas och eventuellt kan bryta häverten? Ser att du har en slang men suger du ut luften manuellt eller är den kopplad till någon pump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det syns på bilden att vattennivån inte är precis där den ska vara, enda anledning till det är att jag precis gjort rent filtermattan, med filtermattan på plats så som på bilden, så kommer det inte ner någon som helst luft, det har funkat bra och jag brukar göra rent filtermattan ca en gång i veckan, jag kör med en vectra S2 inställd på 20watt, går att köra högre flöde också

Ändrat av Nicke7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då har jag installerat overflow boxen! Skvalpade en hel del, men sänkte vattennivån ett snäpp och blev tystare efter och sätt på ett litet pvc rör på huvudröret ner vilket även gjorde den lite tystare. 😃

 

 

 

 

PXL_20240112_091927140_MP.jpg.3f3fbbef4f0a261f315bab2f434c3417.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...