Gå till innehåll

Nybörjare, cirkulation i sonens 120l burk


Carin

Rekommenderade inlägg

Sonen fick ett 120l Juwel Rio kar i julklapp. Hade köpt all teknik begagnat, bls 2st Tunze 6020 pumpar. 

 

I helgen upptäckte vi en av pumparna gav krypström i karet. Fick leka elektriker och lyckades lista ut vilken av dem som spökade. 

 

Nu har vi alltså bars 1 pump som ger 2500l/h. Jag upplever att den både är för stark och blåser i väg sanden mrn samtidigt inte klara att få cirkulation i detta långa kar.

 

Funderar på att köpa en ny Jebao pump SLW elker MLW som både ska ha ett brett och milt flöde

 

Men hur skall jag tänka...bättre med 1 starkare pump eller två svagare som synkas/offsynkas? 

 

Budgeten är Inte oöndlig. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med en svag på varje sida av karet kanske man kan få ett jämnare flöde i hela karet än med enbart en stark, såvida man inte strävar efter en laminär ström (gyre på engelska). Om en pump är för stark kan man försöka rikta den så att strålen dämpas, kanske snett upp mot ytan?

 

Det är nog bättre med en programmerbar än två icke programmerbara.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Alexraptor skrev:

Hur är pumpen placerad i karet? Har själv ett 6020 i ett 61-liters kar med väldigt finkornig sand och har inga problem med att den blåser runt sanden.

Den sitter så högt den kan nu. .. precis under vattenytan.

 

Ändrat av Carin
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Carin skrev:

Den sitter så högt den kan nu. .. precis under vattenytan.

 

 

Jag skulle föreslå att flytta ner den till kanske en tredjedel av karets höjd, eller rentav runt mitten, och se till att pumpen står orienterad vertikalt. Så här:

image.jpeg.6820e178fe938d85a2dc8898b9ea5c14.jpeg

 

På så sätt så går det mesta av pumpens energi åt att sätta det övre vattenskicktet i rörelse, och du får även en virvelström i karet, som ofta anses fördelaktigt. Kanske blir lite klent med bara en 6020 i ett 120 liters kar, men borde lösa problemet med att sanden blåser runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser att du har din pump åt andra hållet än jag. Är kanske därför som vår sand flyttar på sig.  Det gröna innefiltret är bara där under uppstarten. 

 

Från början hade jag 2st 6020...men den ena gav krypström så den har jag tagit ut nu. Tanken är att köpa en till pump. 

20240116_112111.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också två stycken 6020, dock placerade så här, då vinklas flödet mot vattenytan. Som du har nu går flödet direkt ner i sanden :)

 

Så om du vänder den kan du nog placera den längre ned också!

IMG_2177.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...