Gå till innehåll

Hjälp, bubblor på mina sps !


watter

Rekommenderade inlägg

Om Polyp bail out teorin inte är övergiven och den beror av stress, så föreslår jag koncentration på långsam förändring av parametrar annars kommer dessa koraller inte att klara sig. Varför sticka hål på huden och orsaka en skada i området? När man vet om det är vatten eller gas. Vad skiljer sig i åtgärderna då? Jag är dessutom övertygad om att det är vatten för blåsans storlek är ju inget emot den volymökning som en LPS gör varje dag. Alla som sett en hjärnkorall rena sig vet hur mycket de kan blåsa upp. o.s.v.

Jag tycker inte alls att det är konstigt att blåsan försvinner när ljuset slocknar eftersom hela korallen drar ihop sig då. Watter skrev att det blev mycket bättre vid temperatursänkning så det inverkade förmodligen positivt. En poly bailout innebär ju att huden släppt från skelettet där bubblan uppstår och det kommer att ta en viss tid att läka.

Jens farhåga om feldoserad sockermetod är relevant och kan mycket väl också vara en orsak till problemen. Föreslår att ni följer upp på det.

Om du sänkt temperaturen och det har blivit bättre. Om korallerna inte verkar akut döende så ge det lite tid att svänga in och läka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Kan även vara sockersjukan!!!!!!!!!!

Hur, hur mycket och vad tillsätter du i karet.

Blev det inga bubblor innan du började med "sockermetoden" ????

Bubblorna kom när jag började med sockermetoden så jag har sakta slutat med den nu.

Såg även idag att så fort lampan tändes, cirka 1 timme efter detta så börjar bubblorna så smått växa och på slutet på dan är dom som störst, och min temp i vattenet ligger på exakt 25 grader nu.

Vad är sockersjukan ?

Tycker det låter mest tovärdigt i och med att jag har haft korallerna i två månader och dom har mått hur bra som helst ocg växt så det knackar, sedan började jag med sockermetoden och efter 3-4 dagar när jag tittade i karet så jag dess bubblor !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du olika sorter, eller är det bara dina Montiporor som beter sig så här??

Är det samma sorts fraggar du har.

Ta reda på vad dina koraller behöver och köp tester när du kan så du inte tillsätter

för mycket spårämnen. Tror bara du behöver byta vatten regelbundet med ett bra salt och strunta i tillsatserna när du inte har mer koraller i burken, och du vet ju inte värderna på vad du tillsatt så det kan vara på tok för högt

Svänger ditt ph mycket morgon till kväll???

Svårt att se på bilderna men det kan ju med lite tur vara så att det markerar tillväxt, men det blir ju inga större bubblor på mina Montiporor även om topparna är vitare med fullt ljus!!!!

Det har drabbat alla, mer eller mindre :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...