Gå till innehåll

Hjälp, bubblor på mina sps !


watter

Rekommenderade inlägg

Har i snart en vecka sett att jag har bubblor på mina sps, vet ej vad detta är men tycker det ser konstigt ut. Har haft dom i karet i två månader och dom har växt och vatt fina, men nu helt plötsligt har detta kommit på dom, någon som vet vad det är och vad jag ska göra för att få bort det ?

http://img110.imageshack.us/my.php?image=cimg03443am.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Jepp, inget konstigt, har bara nitrat, phosfat, calcium test, allt detta ligger på bra nivåer :)

Har funderat på att det kanske är något som jag inte har tillsatt som nu etfer ett tag har tagit slut i vattnet, men vad vet jag ej. Lägger i Lodine, strontium, trace, calcium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hepp, missade bilden i första inlägget.

Jag har sett det där fenomenet tidigare på koraller. Det är någon form av stressreaktion har jag för mig. Ingen annan som har sett det förut eller läst om det nån stans?

Hur ligger dina vattenvärden? Du skriver att de är bra men var ligger du?

Har du stora temperatursvängningar under ett dygn. Stora så menar jag mer än 3 grader C per dygn.

Överdosering av något kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mätte precis följande :)

Ca= 450 ppm

No3 (nitrat)= 0-2,5 (svårt att se på färgen exakt)

Po4 (phosfat)= 0

Tempraturen kan slå på några grader, slutet på dan 29, morgonen ibland när jag kollar kan det ligga nere på 25-26 grader. Har inte överdoserat något, ska tillägga att mitt kar är på endast 110 liter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hepp, missade bilden i första inlägget.

Jag har sett det där fenomenet tidigare på koraller. Det är någon form av stressreaktion har jag för mig. Ingen annan som har sett det förut eller läst om det nån stans?

Hur ligger dina vattenvärden? Du skriver att de är bra men var ligger du?

Har du stora temperatursvängningar under ett dygn. Stora så menar jag mer än 3 grader C per dygn.

Överdosering av något kanske?

Jag har hört talas om detta. Man tror att det precis som Norberg skriver beror av stress. Som en hastig förändring i ljus, ny granne eller någon parameter i vattnet etc. Sök på "polyp bailout". Eric Borneman har skrivit lite om det här: http://www.reefs.org/library/article/e_borneman3.html Beskrivs oftas i samband med LPS. Kan kanske vara det du har.

----

29 grader är lite för varmt tycker jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte riktigt googlade på det och titta på lite bilder, liknar inte det tycker jag men man vet aldrig. Vad tycker ni jag ska göra åt det, bara låta det va och vänta, eller ska jag göra något med dom ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte haft det själv så det är svårt att råda. Så här skriver Borneman

What can be done to help? damifino (sorry to use your phrase, Ron!) Provide food, light, calcium, and carbonate and high water quality?

vilket ju är enkelt att säga, men det betyder väl att man inte kan göra så mycket annat än försöka hålla så bra vatten som möjligt. Jag är inne på att det kan vara temperaturen som utlöste det, den anser jag i vilket fall att du måste jobba ned för har du 29:e nu på kvällen så kommer det att vara jobbigt när det är sommarvarmt ute.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte haft det själv så det är svårt att råda. Så här skriver Borneman

vilket ju är enkelt att säga, men det betyder väl att man inte kan göra så mycket annat än försöka hålla så bra vatten som möjligt. Jag är inne på att det kan vara temperaturen som utlöste det, den anser jag i vilket fall att du måste jobba ned för har du 29:e nu på kvällen så kommer det att vara jobbigt när det är sommarvarmt ute.

Det är inte den höga tempen jag oroar mig för utan att det kanske är för stora sväningar, 25-29 på ett dyng, kanske inte så bra. Tog ur min doppvärmare när jag börja köra med 250 watt, kanske ska börja köra med den igen så den håller tempen jämn. Att det skulle bli för varmt i karet är ingen fara, har fläkt som om jag vill kan hålla tempen nere på bra temperaturer. Håller ju på att bygga mitt nya 375 liters kar nu, när jag sen ska flytta över allt om inte dessa bubblor har försvunnit, våga man stoppa i dom där sen med nya friska koraller, det sprider sig inte till dom då eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok du gör som du vill men jag skulle oroa mig för den höga tempen och definitvt inte stoppa i en doppvärmare.

Risken som du säger finns ju att det kommer bli riktigt varmt, men det jag vill bli av med är dom stora sväningarna mellan 25-29 på ett dygn eller du tror inte detta är problemet med mina koraller ? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp, inget konstigt, har bara nitrat, phosfat, calcium test, allt detta ligger på bra nivåer :)

Har funderat på att det kanske är något som jag inte har tillsatt som nu etfer ett tag har tagit slut i vattnet, men vad vet jag ej. Lägger i Lodine, strontium, trace, calcium

Tillsätter du alla dessa saker utan att kunna mäta att det behövs tillsättas???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsätter du alla dessa saker utan att kunna mäta att det behövs tillsättas???

Jepp, enligt vad det står på tillsatserna så ska man tillsätta detta varje vecka, finns det test att mäta lodine, strontium mm :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hitta precis detta om polyp Bailout, tydlingen en sort av förökning för att kunna överleva :)

Polyp Bailout

Polyp bailout is the process where some stony corals eject themselves from their skeleton and drift to a new location. Once the polyp settles, a new skeleton is formed and a new colony begins. Bailouts are almost always a response to stress and is often a last ditch attempt for survival. If you notice the bailout of a coral in your tank, it may be time to do some additional testing to see if there is a problem in the reef tank.

The most common method of aquaculture in captive systems is fragmentation. As a coral farmer, it is important to follow a few simple guidelines to ensure the success of the new fragments. First, one should select a healthy specimen for fragmentation. An unhealthy mother colony or one that has not completely acclimated is at risk of developing an infection after fragmentation. In emergency situations where the mother colony appears fatally ill, it makes sense to fragment it in hopes that one of the daughter colonies survive. In most cases however, choosing a healthy specimen is recommended. Second, the new frags as well as the original colony would benefit from increased flow. The fragmentation process is a stressful one, and often results in elevated mucus production. Washing away the mucus will help the corals recover.

It is important to note that some corals do not respond well to fragmenting. Large polyp stony corals for example often do not survive fragmentation, so the coral farmer has to have some level of understanding regarding the regenerative ability of the coral before hacking away. Some elementary research before attempting to fragment a new species is always recommended. There may be new techniques that result in higher success rates out there.

Polyp Bailout

Polyp bailout is the process where some stony corals eject themselves from their skeleton and drift to a new location. Once the polyp settles, a new skeleton is formed and a new colony begins. Bailouts are almost always a response to stress and is often a last ditch attempt for survival. If you notice the bailout of a coral in your tank, it may be time to do some additional testing to see if there is a problem in the reef tank.

The most common method of aquaculture in captive systems is fragmentation. As a coral farmer, it is important to follow a few simple guidelines to ensure the success of the new fragments. First, one should select a healthy specimen for fragmentation. An unhealthy mother colony or one that has not completely acclimated is at risk of developing an infection after fragmentation. In emergency situations where the mother colony appears fatally ill, it makes sense to fragment it in hopes that one of the daughter colonies survive. In most cases however, choosing a healthy specimen is recommended. Second, the new frags as well as the original colony would benefit from increased flow. The fragmentation process is a stressful one, and often results in elevated mucus production. Washing away the mucus will help the corals recover.

It is important to note that some corals do not respond well to fragmenting. Large polyp stony corals for example often do not survive fragmentation, so the coral farmer has to have some level of understanding regarding the regenerative ability of the coral before hacking away. Some elementary research before attempting to fragment a new species is always recommended. There may be new techniques that result in higher success rates out there.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stora temperatursvängningar är inte bra.

Hög temperatur är inte heller bra. Kanske andra säger annat men jag tycker att 29 är högt och 30 är för högt. Du ligger farligt nära

Försök stabilisera på den lägre nivån 25-26 du har istället med hjälp av din fläkt så du får bort värmen från MH't. Temperaturproblem är ju en av de extra svårigheterna när man har liten vattenvolym. Men du har ju ett större på gång har jag läst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stora temperatursvängningar är inte bra.

Hög temperatur är inte heller bra. Kanske andra säger annat men jag tycker att 29 är högt och 30 är för högt. Du ligger farligt nära

Försök stabilisera på den lägre nivån 25-26 du har istället med hjälp av din fläkt så du får bort värmen från MH't. Temperaturproblem är ju en av de extra svårigheterna när man har liten vattenvolym. Men du har ju ett större på gång har jag läst.

Jepp, håller på att bygga upp mitt nya, blir väll klar om 1-1,5 månad, fårse hur lång tid det tar. Om inte detta skulle försvinna från mina koraller innan jag ska starta den nya, våga man släppa i dom bland nya friska koraller eller ska man göra sig av med dom ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Polyp Bailout där har vi det.

Som Capote säger tycker jag du ska stabilisera temperaturen. Om du har 29 grader och mäter med en enkel termometer kan det lika gärna vara 31 grader. Kolla termometern mot en som är exakt eller kalibrerad.

Skaffa sen en fläkt till karet annars kommer du deninitivt att få problem i juli-augusti med värmen.

Mitt råd är att se till att ditt nuvarande kar blir stabilt innan du flytter över korallerna i en ny miljö som inte hunnit stabilisera sig. Då har du störst chans att lyckas med dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Polyp Bailout där har vi det.

Som Capote säger tycker jag du ska stabilisera temperaturen. Om du har 29 grader och mäter med en enkel termometer kan det lika gärna vara 31 grader. Kolla termometern mot en som är exakt eller kalibrerad.

Skaffa sen en fläkt till karet annars kommer du deninitivt att få problem i juli-augusti med värmen.

Mitt råd är att se till att ditt nuvarande kar blir stabilt innan du flytter över korallerna i en ny miljö som inte hunnit stabilisera sig. Då har du störst chans att lyckas med dem.

okej, så det är allså inget som typ får alla andra friska koraller i det nya karet att börja göra så, utan antingen försvinner det från dom jag har eller så händer inget ( att dom kanske dör)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...