Gå till innehåll

Hjälp, bubblor på mina sps !


watter

Rekommenderade inlägg

Jag tror också på capotes och norbergs linje att det har med tempen att göra, tänkvärt kan ju vara att om omkringliggande vatten är 29 grader så kan det vara flera grader högre inne i korallen pga strålningsvärmen!

t sen tror jag polyp bailout är nåt annat, för då lämnar polypen korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Jag tror också på capotes och norbergs linje att det har med tempen att göra, tänkvärt kan ju vara att om omkringliggande vatten är 29 grader så kan det vara flera grader högre inne i korallen pga strålningsvärmen!

t sen tror jag polyp bailout är nåt annat, för då lämnar polypen korallen.

Ska försöka sänka tempen till runt 25 grader med min fläkt, problemet är bara ligger tempen på 25 när mh är på så kommer tempen sjunka minst tre grader under 25 på natten alltså 22, man kanske skulle sätta på doppvärmaren på natten och stänga den på dan, låter detta som en bra idé eller tycker ni jag ska göra något annat ? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stäng av fläkten på natten, så tror jag tempen håller sig hyfsat!

okej, ska testa detta, just nu ligger temopen på 27 grader, tror det kommer ligga närmre 25 imorgon när jag vaknar, då tänker jag köra fläkten på max och se om tempen ligger kvar på 25, risken finns att den sjuker för mycket så får hålla koll på det och försöka mixa lite med olika hastigheter :) Så får vi hoppas det försvinner, det har ju funkat 1-1,5 månader med denna temp och belysning så jag tycker ändå det är konstigt, det ända jag har ändrat i mitt kar är att jag har börjat med sockermetoden, kan det bero på detta ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hör inte riktigt hit MEN jag ser socker och vodkametoder i var och varannan tråd numera sen någon månad tillbaka!

Hoppas att alla har koll på trenden med dosering och nitrathalter mm. Många har det vet jag men säkert inte alla..

Testa med fläkten och mät temp morgon och lite innan mh stängs av...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hör inte riktigt hit MEN jag ser socker och vodkametoder i var och varannan tråd numera sen någon månad tillbaka!

Hoppas att alla har koll på trenden med dosering och nitrathalter mm. Många har det vet jag men säkert inte alla..

Testa med fläkten och mät temp morgon och lite innan mh stängs av...

Det ska jag göra :) Återkommer om detta imorgon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sänkt tempen till 25 grader idag och jag kan bara säga att det ser mycket bättre ut :) Det kan ju vara en tillfälighet att dom är mindre just nu, men jag hoppas det var tempen som gjorde det. Ska försöka hålla 25 grader nu i någon vecka och se vad som händer :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har suttit och kollat på mina koraller med ficklampa när mh:n varit släckat typ 4 timmmar, alla koraller är helt normala, sen när belysningen är på så kommer bubblorna. Kan det vara något med min lampa, köpte den begangnade och han sa att lampan var 3 år gammal, hade tänkt byta dom när jag starta mitt nya kar om typ 1 månad, men kan det verkligen vara lampan, vad tror ni ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för lampa och hur långt ifrån sitter den ifrån dina sps?

det var en gamla 10000 K lampor som satt, den sitter 30 cm ovanför ytan och korellerna sitter som närmast 20 under ytan, men även dom på botten har bubblor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Det kan inte vara så enkelt att du har alger på dem som producerar syrgas när korallen belyses och att det är syrgasbubblor du ser?

Jag tror inte på fel i din lampa

MVH Lasse

det låter ju trovärdigt, hur gör man för att bli av med detta ? :)

Men om du kollar på bilderna så är det liksom själva "Skinnet" på korallen som bubblar upp, kan det ändå vara detta ? :) Kolla länken på första inlägget :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länken var död men jag tittade på de gamla bilderna. Det verkar i alla fall inte vara gasbubblor som sitter på utsidan men något samband mellan ljus och gasbildning bör det ju vara för jag kan inte tänka mig att något annat än gas kan svälla upp så. Hur fort efter du släckt försvinner bubblorna och hur fort kommer de efter du har tänt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länken var död men jag tittade på de gamla bilderna. Det verkar i alla fall inte vara gasbubblor som sitter på utsidan men något samband mellan ljus och gasbildning bör det ju vara för jag kan inte tänka mig att något annat än gas kan svälla upp så. Hur fort efter du släckt försvinner bubblorna och hur fort kommer de efter du har tänt?

La upp någar bilder precis som du kan se kanske, dom försvinner rätt snabbt när mh:n släcks och dom kommer väldigt snabbt när den tänds :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju ut som du får någon typ av gasbildning i dom. Kan du på försök flytta om den värst drabbade så att du får den mer skuggad och inte direkt ljus på den. Bara för att se vad som händer?

Tänkte göra det men efter som att dom som står på botten också får bubblor så tänkte jag att det gjorde nog ingen skillnad :) Kan det vara någon tillsats jag ska lägga i ? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja - då borde det inte variera med ljuset. Men det vet jag inte. Ta ut någon av dem i kanten av karet (om det är lite skuggiare där) så får du se vad som händer. Har du andra typer av koraller - hur ser de ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja - då borde det inte variera med ljuset. Men det vet jag inte. Ta ut någon av dem i kanten av karet (om det är lite skuggiare där) så får du se vad som händer. Har du andra typer av koraller - hur ser de ut?

Det är just det jag inte har, köpte några sps fraggar, sen har det inte blivit några mjukisar :)

Kan det vara tempen i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore ju intressant och veta om det är gas eller vätska som orsakar bubblorna. Det finns ju ett sätt att ta reda på det - lite grymt men ändå - stick hål på en bubbla med hjälp av en knappnål under dagen då kommer du nog märka om det är gas eller vätska. Jag tror också att du skall försöka placera någon under skugga för att se vad som händer. Det verkar inte vara någon här som råkat ut för något liknande så du är inne på obruten mark.

Jag är fri från idéer just nu så nu är det John Blund som gäller

Natti Natti

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore ju intressant och veta om det är gas eller vätska som orsakar bubblorna. Det finns ju ett sätt att ta reda på det - lite grymt men ändå - stick hål på en bubbla med hjälp av en knappnål under dagen då kommer du nog märka om det är gas eller vätska. Jag tror också att du skall försöka placera någon under skugga för att se vad som händer. Det verkar inte vara någon här som råkat ut för något liknande så du är inne på obruten mark.

Jag är fri från idéer just nu så nu är det John Blund som gäller

Natti Natti

Ska testa det, dags för mig med :)

natti natti :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du olika sorter, eller är det bara dina Montiporor som beter sig så här??

Är det samma sorts fraggar du har.

Ta reda på vad dina koraller behöver och köp tester när du kan så du inte tillsätter

för mycket spårämnen. Tror bara du behöver byta vatten regelbundet med ett bra salt och strunta i tillsatserna när du inte har mer koraller i burken, och du vet ju inte värderna på vad du tillsatt så det kan vara på tok för högt

Svänger ditt ph mycket morgon till kväll???

Svårt att se på bilderna men det kan ju med lite tur vara så att det markerar tillväxt, men det blir ju inga större bubblor på mina Montiporor även om topparna är vitare med fullt ljus!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hör inte riktigt hit MEN jag ser socker och vodkametoder i var och varannan tråd numera sen någon månad tillbaka!

Hoppas att alla har koll på trenden med dosering och nitrathalter mm. Många har det vet jag men säkert inte alla..

Testa med fläkten och mät temp morgon och lite innan mh stängs av...

Kan även vara sockersjukan!!!!!!!!!!

Hur, hur mycket och vad tillsätter du i karet.

Blev det inga bubblor innan du började med "sockermetoden" ????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...