Gå till innehåll

Tips angående skimmer för 250l akvarie


Fredrik V

Rekommenderade inlägg

Hallå, 

 

Någon som kan ge bra tips på diskret och bra skummare till ett 250 liters akvarie? 

Har ett 100 liters sedan tidigare så känner att jag behöver uppgradera. Vill gärna ha en mindre diskretare skummare som inte tar så mycket plats. 

Har funderat på om man ska använda Tunze Comline DOC Skimmer 9004 skummare tillsammans med innerfilter Tunze Comline 3162. 

Dessa säljs ju i ett paket. Men har blivit avrådd att använda innerfilter, är det så dåligt som alla säger? 

Tacksam för tips! 

 

 

Ändrat av Fredrik V
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Innerfilter är det inget fel på precis som det inte är att använda dem i ett sötvattenskar. Jag använder själv ett sporadiskt för att köra aktivt kol i ett av mina kar. Allt handlar om att man måste välja en modell som är lätt att rengöra, ladda om med filter samt att man accepterar hur de ser ut! 

 

När det gäller Tunze 9004 så använder jag denna skummare själv i ett av mina kar. Det är en bra skummare för mindre kar men jag skulle inte sätta det på ett så stort kar som ett 250l kar om du ämnar ha normal population av fisk i karet. Själv så skulle jag säga att Tunze 9004 är lämplig för kar upp till 125l. Om vi pratar om en AIO kar så är man ju lite begränsad med skummare men jag skulle då titta på en extern t.ex. Deltecs mindre modeller alt. Tunze 9012 om det går att få i den. Har du en sump så är det lite enklare och jag skulle då titta på

* Tunzes 9012 eller möjligen 9410 (tror den är lite för stor men det är en väldigt fin skummare för det priset tycker jag)

* Nyos Quantum 120 Bra skummare som jag använt för länge sedan. Enda som jag inte gillade var att jag ibland hade svårt att få av/på koppen

* Deltec 400i Har inte använt dessa själv men de är väldigt vanliga så de funkar säkert bra

* Vet att flera gillar Bubble magus som ett billigare alt. men har inte använt dem själv

* Ultra reef akula uks 16 (skulle jag byta bort min Royal exclusiv så vore det mot en av dessa eller modellen större)

 

Det finns hur många skummare som helst och det är mycket tycke och smak i detta. Det enda jag egentligen kan bidra med är att en väljusterad och underhållen billig skummare funkar bättre än en inna inställd och skitig premium skummare.   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tips, det uppskattas! 

Jag hade hoppats på att dessa skulle komplettera varandra och vara tillräckliga. De är ändå specificerade upp till 250l enligt specifikationen.

Det är en djungel att hitta grejer som är av rätt sort, storlek, färg och tillgänglighet. Två svarta boxar i vardera hörn hade passat, ska man ha akvariet i huset är det med fördel om den även är vacker att titta på tänker jag.  

Jag är för novis för att ge mig på sumpar än känner jag. Men jag får leta vidare, som sagt, tack för tips!   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ockås en 9004 i ett 300L kar i några år, men med ganska lite fisk, och skummarkoppen fylldes väldigt fort.

 

4 hours ago, Fredrik V said:

Två svarta boxar i vardera hörn hade passat, ska man ha akvariet i huset är det med fördel om den även är vacker att titta på tänker jag.  

Om du vill ha två boxar av symmetriskäl så kanske du skulle kunna ha en wavebox i den ena?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Christian J skrev:

Jag hade ockås en 9004 i ett 300L kar i några år, men med ganska lite fisk, och skummarkoppen fylldes väldigt fort.

 

Om du vill ha två boxar av symmetriskäl så kanske du skulle kunna ha en wavebox i den ena?

Har tänkt att använda propeller eller wavemaker på kortsidorna så har nog inte riktigt behovet av en wavebox. Kanske har större glädje av filtret då? Om det ens behövs med skummare? 

 

Känns lite bättre med två som har posetiva bilder av Tunce skimmer 😅

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Fredrik V said:

Har tänkt att använda propeller eller wavemaker på kortsidorna så har nog inte riktigt behovet av en wavebox. Kanske har större glädje av filtret då? Om det ens behövs med skummare? 

 

Känns lite bättre med två som har posetiva bilder av Tunce skimmer 😅

Jag tror inte ett filter gör någon praktisk nytta. Möjligen kan man lägga aktivt kol eller fosfatbindare i det, men det går lika bra att hänga en nylonstrumpa direkt i karet. Filtervadd har ingen större effekt i saltvatten, det mesta skräpet (detritus) hamnar på botten av karet, där det kan sugas upp med hävert (t ex i samband med vattenbyte). Vattenrörelse får man bättre med streampumpar.

 

Tunzes inneskummare har dessutom inbyggt ytavsug, vilket visserligen är praktiskt men förutsätter att vattennivån i karet är konstant för att fungera bra (vilket talar emot en wavebox).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...