Gå till innehåll

Sara blir fadder


Yemkela

Rekommenderade inlägg

Det finns ju en hel del trådar här som handlar om folks akvarium där man kan följa med i utveckliingen från början.

Så jag tänkte också börja en sådan tråd.

Skojskoj att ha sedan när det gått ett tag, då kan man gå tillbaka och minnas hur det var och så, och så kan jag få en massa råd av folk som hållit på med det här längre än mig.

På måndag (har vi planerat i alla fall) så fylls Daniels andra 54l med sten och vatten, och jag blir fadder.

Känner mig lite nervös, vill inte göra någonting fel. Men som tur är kan han och ni massor, så det ska nog ordna sig. Och så klart vi komer använda osmosvatten.

Ja, det var nog allt som behövs i det första inlägget.

Ni får så klart komma med tips redan nu, då blir jag bara glad.

/Sara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, tack, hoppas att det ska gå bra

Ja, just det, det är riktigt viktigt med bilder ju.

Så klart kommer det några i den här tråden också. Har tyvärr världens sämsta digitalkamera, men jag har beställt en ny telefon i dag, som nog ska kunna ta okej bilder. Telefon som tar bättre bilder än kameran... Oj oj.

Har tagit en bild med Daniels kamera:

PICT0008.JPG

vackert, vackert...

Arter:

Lite slang

några plastpåsar

en tub silicon

en filterpåse

en algskrapa

testväskan

en bakgrund

samt en Mer-flaska innehållande t-röd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kan fixa ett 250l akvarium för en symbolisk summa om ni hämtar det. ganska fult akvarium (svart ram uppe och nere och kromade hörn, ser ut som mitt ;) ) dock inga repor. bara så ni vet ifall det krisar sig totalt.

Hi hi, tänk att när Daniel läste i någon tråd där du skrivit igår (tror det var den här) och jag såg vart du bor så dade jag "Vi hittar ett i Leksand, så kan vi sova i vår stuga i Alvik, så jag får visa dig hur fint det är"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel hittade ett superbilligt 500l i går som ska hämtas i dag.

Han var nästan tvungen att fråga om det var helt, eftersom det var så billigt.

Det berodde visst på att han inte hade någon ställning till det och ville bli av med det så fort som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul 500 Liter kan man göra mycke på. Blir det biblioteket nästa nu å låna lite bra böcker ??

Ja det ska nog bli fint, om vi lyckas hålla det helt vill säga :P

Mja, jag tittar mest på jag.. Dessutom håller de på att bygga om i Södertälje, vet inte riktigt vart bilbioteket tagit vägen, begränsade öppettide och så... Riktigt illa särskilt för oss studenter. Mycket är nedpackat.

Men en del finns uppe, några böcker du rekommenderar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel Knop´s nya bok saltvattensakvariet är en bra bok att starta med. Sen finns det gamla verket av Fosså och nielsen "korallrevsakvariet 1-4" säkert att låna. Deras nyare serie "The modern coral reef aquarium 1-4" e helt klart läsvärd och Bornemans bok "Aquarium Corals" när ni kommit till korall biten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, Södertälje bibliotek suger, sökningen på "saltvatten" gav resultatet:

Engström, Albert - Bläck och saltvatten

Engström, Albert - Kryss och landkänning; Bläck och saltvatten: berättelser

Ploug Hansen, Jens - Den stora boken om spinn- och haspelfiske

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Böcker ger en många ledtrådar hur man ska klara sig i hobbyn och hur allt ska hålla sej roligt (istället för problemkar).

Min bänk är Ca 95 cm här är en bild jag skickade till TOTM för att beskriva hur viktigt jag tycker det är att läsa på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Böcker ger en många ledtrådar hur man ska klara sig i hobbyn och hur allt ska hålla sej roligt (istället för problemkar).

Min bänk är Ca 95 cm här är en bild jag skickade till TOTM för att beskriva hur viktigt jag tycker det är att läsa på.

Hoppsan, jo det är klart att det är viktigt att veta vad man gör. Till skillnad får mig då hrrm, men jag hjälper också bara till... Men ju mer man kan desto mer kan man hjälpa så klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Daniel Knop´s nya bok saltvattensakvariet är en bra bok att starta med. Sen finns det gamla verket av Fosså och nielsen "korallrevsakvariet 1-4" säkert att låna. Deras nyare serie "The modern coral reef aquarium 1-4" e helt klart läsvärd och Bornemans bok "Aquarium Corals" när ni kommit till korall biten.

Jag som också är nybörjare nyttjar denna bok massor. Jag läser och frågar massor här och sen stöder jag mina lärdomar genom att läsa i den. Läser i den minst varannan dag då den ligger på mitt nattduksbord. Jag började med att läsa den från pärm till pärtm men har upptäckt att det är nu jag lär mig genom att gå tillbaka och läsa i den igen! Värd att köpa så att man har tillgången.

Lägg ut en annons här på forumet om att böcker köpes. På det viset fick jag tag på några lite äldre böcker till ett pris som passade både mig och säljaren utmärkt. Och köper man begagnat får man dessutom träffa andra som har bra tips. Har man tur kanske man får med någon liten fragg från någon mjukis också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...