Gå till innehåll

Overflow med låg profil


Oscarhaglund

Rekommenderade inlägg

Jag sitter och skissar på en eventuell uppdatering och jag är väldigt sugen på att borra kortsidan istället för botten och sätta en överrinningsbox med låg profil istället för en låda som går ner till botten. 
typ https://modularmarine.com/collections/overflow-boxes/products/3000-gph-low-profile-overflow-box-with-removable-weir

 

Men den här boxen använder ju inte si enheter för sina rördimensioner vilket jag tänker ställer till det lite för om man ska använda rördelar köpta i europa. 
 

Är det någon som känner till något likvärdigt som går att få tag på häromkring som är anpassade till europeiska mått?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Oscarhaglund said:

Är det någon som känner till något likvärdigt som går att få tag på häromkring som är anpassade till europeiska mått?

Tunze Wall Overflow (1076/2) ser väldigt liten ut. Den verkar inte tillverkas längre, men kanske någon butik har kvar i lager.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva boxen är 57mm enligt manualen, sen tillkommer ytterligare 44mm för gallret men det sticker bara ner ca 10mm under vattenytan. Röret har 40mm diameter och ska klara 1500l/h enligt Tunze.

 

En annan idé kan vara att använda enbart våtsidan på överrinningen du länkade till, och bygga en egen glaslåda med PVC-genomföringar på utsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit i kontakt med dem för ett antal år sedan och då kunde de specialbygga med europeiska mått.

 

Däremot, om du ska bygga ett nytt kar varför inte bara bygga det med en överrinningsbox från början? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, MichaelE said:

Jag har varit i kontakt med dem för ett antal år sedan och då kunde de specialbygga med europeiska mått.

 

Däremot, om du ska bygga ett nytt kar varför inte bara bygga det med en överrinningsbox från början? 

Du menar att man bygger själva externa boxen i glas? Jag gissar att man även behöver några slags tänder på insidan. Hur skulle man fästa dem då?

 

Jag helt ny på det här med att planera ett custombygge så alla tips mottages tacksamt. Det jag vill undvika är något stort som tar plats i karet, ser fult ut och som stör flödet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, Oscarhaglund said:

Du menar att man bygger själva externa boxen i glas? Jag gissar att man även behöver några slags tänder på insidan. Hur skulle man fästa dem då?

 

Jag helt ny på det här med att planera ett custombygge så alla tips mottages tacksamt. Det jag vill undvika är något stort som tar plats i karet, ser fult ut och som stör flödet

Ja, interna överrinningar är helt klart värdelösa på alla sätt. förstår inte varför det är normen.

 

Typ som jag har gjort på mina custom byggen.


Mitt förra kar

image.thumb.jpeg.667b86c0ae2febcdf454c875e81391c8.jpeg

Nuvarande

image.thumb.jpeg.be31ef3f6b1797750039ee161f72f533.jpeg

image.thumb.jpeg.6d86f641e6cf810c48fd4ba8d905ad66.jpeg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50 minutes ago, MichaelE said:

Ja, interna överrinningar är helt klart värdelösa på alla sätt. förstår inte varför det är normen.

 

Typ som jag har gjort på mina custom byggen.


Mitt förra kar

image.thumb.jpeg.667b86c0ae2febcdf454c875e81391c8.jpeg

Nuvarande

image.thumb.jpeg.be31ef3f6b1797750039ee161f72f533.jpeg

image.thumb.jpeg.6d86f641e6cf810c48fd4ba8d905ad66.jpeg

 

Jättebra information.

dimensionerade du dessa själv eller sa du till diamantaqurien ungefär vad du ville ha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minutes ago, Oscarhaglund said:

Jättebra information.

dimensionerade du dessa själv eller sa du till diamantaqurien ungefär vad du ville ha?

Jag skrev ut specifikationerna. 
Ge tusan i diamant förövrigt, totalt dumma i huvudet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, MichaelE said:

Jag skrev ut specifikationerna. 
Ge tusan i diamant förövrigt, totalt dumma i huvudet. 

Jag nämnde dem eftersom jag visste att de byggde ditt.

 

vad är det för dimension och tjockleck på din box?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...