Gå till innehåll

Vattenreservoar för större kar (700l+)


Oscarhaglund

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag tänkte höra vad folk kör för lösningar för vattenbehållare för lite större kar.
 

Mitt nuvarande avdunstar 3 liter om dagen på en yta av 0.7 kvadratmeter.

Efter uppgradering kommer jag ha 2 kvadratmeter avdunstningsyta om man räknar in sumpen. Räknar vi linjärt blir det 8.5 liter. För att hantera det behövs det rätt mycket vatten.

 

Enklast vore ju att koppla in sig på osmosen men då leker med elden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

24 minutes ago, Oscarhaglund said:

Enklast vore ju att koppla in sig på osmosen men då leker med elden

Om osmosen är monterad över ett avlopp så är det väl ingen större fara? Och om den inte är monterad så, så leker du väl redan med elden? 😬

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Christian J skrev:

 

Om osmosen är monterad över ett avlopp så är det väl ingen större fara? Och om den inte är monterad så, så leker du väl redan med elden? 😬

Jag tänker mer på risken med att avstängningen inte funkar och man svämmar över sumpen. Det hände väl dansken nyss

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till mitt 800L kar kör jag med en osmosbehållare på 200L som fyller på sig sjäkv..

När jag gör vattenbyten går det åt 112L osmosvatten. Då har jag lite marginal ifall man skulle behöva mer vatten.  

 

20230706_143555.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jeg kjører med ATO koblet direkte til ledningsvann via osmose anlegg. Bruk IKKE ventiler beregnet på akvarie-ATO løsninger, men bruk ventiler fra vaskemaskin (tvättmaskin). De har en mye lenger MTBF (Mean Time Between Failure), tåler normalt vanntrykk som finnes i ledningsnettet og er Failsafe i det hensende at om du mister strøm/spenning så stenger de vanntilførselen.

 

Som en ekstra sikring bruker jeg en timer på kretsen som gir strøm til ventilen slik at den ikke kan stå open mer enn et par timer lenger enn normal vannpåfyllningstid/døgn. Dette for å sikre at om ATO'ens flottør henger seg i lavt vannstand, så vil det ikke fylles på veldig mye mer vann enn normalt forbruk.

 

Men som alt teknisk utstyr så må man legge inn rutiner for vedlikehold. I et slikt system må flottørens funskjon sjekkes regelmessig og at timeren ikke for lang tid slik at det kan fylles på for mye vann hvis flottøren henger. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...