Gå till innehåll

Högt ph!


Nicke7

Rekommenderade inlägg

1 hour ago, Nicke7 said:

Ligger mellan 8.5/8.7

mäter med en ny Hanna marin monitor och ny probe, vad kan konsekvenserna bli av detta?

Kalcium kan fälla ut. Ett så pass högt pH är relativt osannolikt om du inte aktivt för något för att höja pH. Typ co2 scrubber i kombination med kalkwasser, baling och ett stort refugium.

Jag hade nog dubbelkollat ditt mätvärde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju hört om flera som lör med så hög ph utan problem. Men det är ju långt ifrån normen så jag skulle säga att konsekvenserna inte riktigt är välkända. Är de dagliga svängningarna så att låg ph är på 8.5 och hög 8.7?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Nicke7 said:

Det är som du säger, jag kör med balling, co2 scrubb och algreaktor. 
Kan korallerna ta skada av för lite upplöst co2 i vattnet?

Ok, då kan det nog vara rimligt. Innan jag installerade min kalciumreaktor låg jag på liknande värden. Jag hade inga problem men jag såg också till att skummaren stängdes av om det gick över 8.7.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Jag har ju hört om flera som lör med så hög ph utan problem. Men det är ju långt ifrån normen så jag skulle säga att konsekvenserna inte riktigt är välkända. Är de dagliga svängningarna så att låg ph är på 8.5 och hög 8.7?

yes, på natten ligger det på 8.5 sen stiger det till 8,7 på dagen, har bra tillväxt på acropororna, så forstätter så här ett tag.

 

10 timmar sedan, MichaelE skrev:

Ok, då kan det nog vara rimligt. Innan jag installerade min kalciumreaktor låg jag på liknande värden. Jag hade inga problem men jag såg också till att skummaren stängdes av om det gick över 8.7.

Tack för input, hittar inte mycket läsvärt på webben om för högt ph, men jag håller koll på kalciumet 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...