Gå till innehåll

döende turbos???


Draedon

Rekommenderade inlägg

i lördags köpte jag 5 sniglar.. 3 turbo och 2 tectus. koppade in dem väldigt försiktigt.

i början var det full fart på alla sniglar, sen började turbosarna ligga still och indragna i skalen.. ibland började dem komma ut lite, men sen in igen.. nu har 2 turbosar legat still i två dagar, och det springer massa små genomskinliga räkor på dem (ni ser dem om ni kollar noga på bild 1). den tredje vaknade till liv idag och kröp upp på rutan med pussmunnen, men de andra två verkar döda. bör tillägga att det två tectusarna är det en jäkla fart på, nästan så dom får fortkörningsböter, så dom verkar må bra.

nyss såg jag att en tredje sorts snigel började "äta" på en, som det verkar, död turbo?

vad sjutton har hänt med dem? jamenar, "sniglarna med snorklar" och tectusarna är det bra fart på. men alla 3 turbos verkar ju halv-/heldöda.

post-2037-1446891277919_thumb.jpg

post-2037-14468912779445_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

namnet på snabelsniglarn jag fick i affären var Polinices aurantius, men det ser ju ut som nassarius.

gjorde det klassiska testet på de två slöa sniglarna nu.. luktade på dem, den ena luktade värre än döden själv (det var samma snigel som snabelsnigeln mumsade på). den andra luktade friskt, än så länge.. såg att dessa små genomskinliga räkorna var på honom också nu. den tredje kryper runt på rutan.

Lasse, nej namnet turbo är då väldigt missvisande.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Luktar de illa är de stendöda. Polinices aurantius är tokigt. Helt annorlunda skal på de bilder som dyker upp på google. Jag tror på någon Nassarius, men det finns ju många sorters snäckor här i världen.

Givetvis, jag glömde säga att du skulle lukta. Släng den som luktar - avvakta med den andra så länge. Funderade på om det kan vara temperaturen. Jag har aldrig drabbats av någon "snäckdöd" vid insättning. Jag har köpt snäckor från minst 5 ställen, olika arter. Aldrig koppat - bara temperaturanpassat. Men mina temperaturer brukar vara kring 25.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nog vet jag att en sniglel är död om den luktar just "död". ;)

Det konstiga med det här är att det bara är turbosniglarna som dog, tectussniglarna är det full fart på.

ska försöka sänka min temp, ligger ~27-28 grader ibland upp emot 29. Kanske ska ha ner den till 25-26?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just turbo´s brukar vara väldigt känsliga vid flyttning till ny miljö, salthalt,temp och pH, rester av mediciner, höga näringsvärden av den typ som orsakar alger är ju andra faktorer som dom är känsliga för!

Det är ju egentligen samma problem med alla djur - om det är stor skillnand i vattenparametrarna i karen dom flyttas mellan, så kan det gå illa fort!

När dom väl är inkörda, tål djuren betydligt mer "skit"!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 grader är jag bara uppe i om det är väldigt varmt ute, som det tex var för några veckor sedan.

Jag vet att turbos är känsliga, koppade in dem väldigt försiktigt, höll på lite mer än 3 timmar.

men men, shit happens tyvärr...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, nu är alla turbos döda. den minsta av dem var faktiskt rätt pigg, kröp runt på rutan och mumsade. men sen var han också still ett par dagar. kollade skalet och det var tomt! brevid låg en väldigt mätt nassarius halvt nergrävd..

kollade det andra skalet, inte riktigt tomt men det var inte mycket kvar av snigeln.. en borstmask på 4-5mm slingrade sig ur skalet när jag vände på det.. precis brevid mitt finger, tur att den missade.

har kollat ammonium och nitrit, verkar inte som om de döda turbosarna har påverkat vattnet iaf.

nassarius verkar då göra sitt jobb som renhållare alldeles utmärkt. tror även eremiterna har varit och kalasat på sniglarna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja den där nitraten är ju ett kapitel för sig.. den gick från 10 till 50 till <1 under en tre veckors period. måste varit något som spökade med testerna.. jag testade flera gånger, både med tropic marine och saliferts tester. så något knas måste det ha varit..

det är bara turbos som har dött.. har även tectus och nassarius som stortrivs. men som sagt, turbos ska ju vara extra känsliga..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...