Gå till innehåll

snigel ovanför ytan?


Draedon

Rekommenderade inlägg

stod och spanade lite i burken nyss.. helt plötsligt ser jag att en snigel sitter framför näsan på mig. :)

den lilla gynnaren har krypit upp på en pump som sitter ovanför vattenytan, där i de torra kröp han runt en stund och sen ned i vattnet igen. brukar dom göra utflykter ovanför ytan? har sett att de ibland sitter med munnen ovanför ytan, men den här jäkeln var ju helt på torra land och utforskade! :)

post-2037-14468912784797_thumb.jpg

post-2037-14468912785072_thumb.jpg

post-2037-14468912785319_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stod och spanade lite i burken nyss.. helt plötsligt ser jag att en snigel sitter framför näsan på mig. :)

den lilla gynnaren har krypit upp på en pump som sitter ovanför vattenytan, där i de torra kröp han runt en stund och sen ned i vattnet igen. brukar dom göra utflykter ovanför ytan? har sett att de ibland sitter med munnen ovanför ytan, men den här jäkeln var ju helt på torra land och utforskade! :)

Min sitter ovanför ytan just nu,, de gör de ibland, ja brukar slänga i dem igen men de är nog dumt egentligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja man tycker ju att dom borde veta sina gränser. har som sagt sett flera av mina sniglar sitta vid vattenytan med halva kroppen ovanför, men det här var ju extrem. nu blir man ju rädd att dom ska krypa ut ur akvariet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snäckor man köper i affären (och andra djur) är oftast plockade på grunt vatten då det blir mycket billigare så. Så många snäckor kommer säkert från tidvattenzoner där de plockas när det är torrlagt eller mycket grunt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Neritasnäckor är ökända för detta de kryper ur karet!

Ett undantag är de som kommer från rödahavet (sällsynta i Sverige) som är plockade på djupt vatten.

Även vissa Astrea är plockade i tidvattenzonen och gör lika dant.

De bra Neriterna säljs endast i Tyskland vad jag vet. (köpte 100st när jag var i Rostock senast)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe påstod inget undrade mest fall det kunde vara så :). mitt vatten är nog långt ifrån det det bästa jusst nu...

men de e väl ingens efter en veckas inkörning :P

Magnus brukar din sjösjtärna klättra ovanför vattenytan ofta ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej stjärnan håller sig under vatten, sitter dock alldeles vid ytan just nu. men den där saken brukar vara lite överallt i burken.. igår gick den en rond med stjärnpolyperna ;)

Ligger på 1.0245 i salt, så det lär väl inte vara för högt. Tror det var ett tillfälligt galenskap av stjärnan.

attachment.php?attachmentid=6888&d=1149016766

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bara väntade på Lasse när vi började snacka vattenvärden, tror han kan lukta sig till trådar som behandlar vattnet... ;)

Jag mäter salthalt med en hydrometer. när jag är slö tar jag min instant ocean, den visar fel.. men den visar iaf lika fel varje gång. så efter jämförelse med hydrometern (som ska vara ganska exakt?) så vet jag hur mycket jag ska dra av från instant ocean mätaren.

ca och mg mätte jag med tropic marines tester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev lite intresserad när jag såg värdet 1.0245. Med mina trötta gamla ögon klarar jag inte den precisionen:smiley3: . Måste ju också hela tiden påpeka min käpphäst - mätnogranhet och mätfel:ler:

Jag tycker för övrigt att man skall gå över och mäta i promille istället. Allt är så mycket enklare då. Vid vattenbyte så gör man helt enkelt så att man mäter upp 34 gram salt och häller på vatten tills vikten 1000 gram visar sig på vågen. Har man som jag en husållsvåg som väger upp till 5 kg så slår jag i 170 gram salt och fyller upp med vatten till 5 Kg. 34 promille motsvarar ca 1.025 vid 25 grader. Vill man ha 32 promille tar man 32 gram och fyller upp med vatten till 1000 gram, i mitt fall 160 gram vid en totalvikt av 5 kg. (32 promille är strax under 1024 vid 25 grader.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Stig säger salt dra till sig fukt från luften. Håll tätt. Detta är dock ett mycket mindre problem idag än tidigare.De flesta moderna salt är mikrogranulerade och bakar inte ihop sig så lätt.

Vad jag vänder mig imot att använda densität är att metoden är väldigt tempraturkänslig och jag har aldrig sett någon angivelse av denna när ni talar om 1.0.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...