Gå till innehåll

Första saltvattensakvariet


Elliot_R

Rekommenderade inlägg

On 10/11/2024 at 10:43 AM, PerS said:

denna skummaren är gjord för att sitta i akvariet och har inte ett stigarrör som man kan justera vattennivån i kroppen med

 

16 hours ago, Elliot_R said:

Nej tyvärr har jag inte fått skummaren iordning... 

Hittar ingen manual för 0730, men däremot denna för 0635: https://blau-aquaristic.com/assets/files/Manual-Scuma0635.pdf --det verkar sitta en O-ring precis över hållaren med vilken man kan justera hur högt skummaren sitter i vattnet. Kanske behöver skummaren sitta högre upp.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, Christian J skrev:

 

Hittar ingen manual för 0730, men däremot denna för 0635: https://blau-aquaristic.com/assets/files/Manual-Scuma0635.pdf --det verkar sitta en O-ring precis över hållaren med vilken man kan justera hur högt skummaren sitter i vattnet. Kanske behöver skummaren sitta högre upp.

oh! tack snälla att du hjälpte mig såg inte dedär när jag letade.. Missade det säkert ger det ett försök. mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Christian J said:

 

Hittar ingen manual för 0730, men däremot denna för 0635: https://blau-aquaristic.com/assets/files/Manual-Scuma0635.pdf --det verkar sitta en O-ring precis över hållaren med vilken man kan justera hur högt skummaren sitter i vattnet. Kanske behöver skummaren sitta högre upp.

Precis, hela skummaren kan skjutas upp och ner i hållaren. När jag googlade på modellen så fick jag upp nåt youtube-klipp på skummaren, och där satt "water exit" strax över vattennivån i karet, så jag tror att skummaren snarare sitter i för grunt vatten än för högt. Man kan inte strypa flödet ut ur skummaren eftersom det är fasta slitsar i skummarkroppen, men om man sänker ner skummaren så borde pumpen behöva jobba mot ett större mottryck...tänker jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 hours ago, Elliot_R said:

oh! tack snälla att du hjälpte mig såg inte dedär när jag letade.. Missade det säkert ger det ett försök. mvh

Ja det var en väldigt rörig hemsida, även svårt att se vilka funktioner som hör till vilken skummarmodell. Din har väl t ex inte styrbar pump? 

 

9 hours ago, PerS said:

Precis, hela skummaren kan skjutas upp och ner i hållaren. När jag googlade på modellen så fick jag upp nåt youtube-klipp på skummaren, och där satt "water exit" strax över vattennivån i karet, så jag tror att skummaren snarare sitter i för grunt vatten än för högt. Man kan inte strypa flödet ut ur skummaren eftersom det är fasta slitsar i skummarkroppen, men om man sänker ner skummaren så borde pumpen behöva jobba mot ett större mottryck...tänker jag...

Jag hittar bara den här videon, där ser det ut som om slitsarna sitter högt över vattenytan:

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...