Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat (ändrat)
On 10/11/2024 at 10:43 AM, PerS said:

denna skummaren är gjord för att sitta i akvariet och har inte ett stigarrör som man kan justera vattennivån i kroppen med

16 hours ago, Elliot_R said:

Nej tyvärr har jag inte fått skummaren iordning... 

Hittar ingen manual för 0730, men däremot denna för 0635: https://blau-aquaristic.com/assets/files/Manual-Scuma0635.pdf --det verkar sitta en O-ring precis över hållaren med vilken man kan justera hur högt skummaren sitter i vattnet. Kanske behöver skummaren sitta högre upp.

Ändrat av Christian J
Postat
37 minuter sedan, Christian J skrev:

Hittar ingen manual för 0730, men däremot denna för 0635: https://blau-aquaristic.com/assets/files/Manual-Scuma0635.pdf --det verkar sitta en O-ring precis över hållaren med vilken man kan justera hur högt skummaren sitter i vattnet. Kanske behöver skummaren sitta högre upp.

oh! tack snälla att du hjälpte mig såg inte dedär när jag letade.. Missade det säkert ger det ett försök. mvh

Postat
2 hours ago, Christian J said:

Precis, hela skummaren kan skjutas upp och ner i hållaren. När jag googlade på modellen så fick jag upp nåt youtube-klipp på skummaren, och där satt "water exit" strax över vattennivån i karet, så jag tror att skummaren snarare sitter i för grunt vatten än för högt. Man kan inte strypa flödet ut ur skummaren eftersom det är fasta slitsar i skummarkroppen, men om man sänker ner skummaren så borde pumpen behöva jobba mot ett större mottryck...tänker jag...

Postat
11 hours ago, Elliot_R said:

oh! tack snälla att du hjälpte mig såg inte dedär när jag letade.. Missade det säkert ger det ett försök. mvh

Ja det var en väldigt rörig hemsida, även svårt att se vilka funktioner som hör till vilken skummarmodell. Din har väl t ex inte styrbar pump? 

9 hours ago, PerS said:

Precis, hela skummaren kan skjutas upp och ner i hållaren. När jag googlade på modellen så fick jag upp nåt youtube-klipp på skummaren, och där satt "water exit" strax över vattennivån i karet, så jag tror att skummaren snarare sitter i för grunt vatten än för högt. Man kan inte strypa flödet ut ur skummaren eftersom det är fasta slitsar i skummarkroppen, men om man sänker ner skummaren så borde pumpen behöva jobba mot ett större mottryck...tänker jag...

Jag hittar bara den här videon, där ser det ut som om slitsarna sitter högt över vattenytan:

• Gilla 1
Postat

Jajamän den videon har jag sett men visste inte om jag skulle utgå från den modellen, har testat igen och ändå så överskummar den. Får testa senare längre fram i tiden när det inte är nytt. Nu verkar det som många säger att det är relativt nytt men ändå snart andra veckan på cykeln.

Postat

Update: skummaren fungerar.. typ, vi fick hjälp och testade den i tre andra akvarium och den fungerade hur bra som helst, så det är någonting i akvariet. Det vi kommer göra är att den har en drain pipe i koppen så vi kommer att låta den över skumma och öppna det hålet sen ta en slang och tömma det den överskummar och sen tillsätta nytt saltvatten. Så gjorde dem som hade likadan och den funkade efter det. 👌

• Gilla 1
Postat

Tror jag fått den att funka, lite lite fix till sen så är den perfa 

tror den skummar blött nu men jag ger den lite tid att sätta sig. 

ska se om jag kan lägga in bilder eller video

Postat

Uppdatering: er med glas rosor eller kan saker om dem. 

jag såg en pytte pytte liten som knappt var 0,1cm asså man såg bara att den såg ut som en glas ros, när jag lyste med lampan och sen 10 minuter senare så kollade jag igen och då ser jag någon mask med taggar som åkte över den och poff så var den borta? Har inte tillsätt nån mask eller liknande? Blev förjäkla förvånad 🤔 nån som har någon aning om det?

Postat

Exakt en sådan var det, är de dåliga att ha i akvariet?/levande stenen. 
Hoppas ytterligt att alla glas rosor är borta om det finns fler ;) tack för snabbt svar oscar 

Postat (ändrat)
4 hours ago, Elliot_R said:

Uppdatering: er med glas rosor eller kan saker om dem. 

jag såg en pytte pytte liten som knappt var 0,1cm asså man såg bara att den såg ut som en glas ros, när jag lyste med lampan och sen 10 minuter senare så kollade jag igen och då ser jag någon mask med taggar som åkte över den och poff så var den borta? Har inte tillsätt nån mask eller liknande? Blev förjäkla förvånad 🤔 nån som har någon aning om det?

Maskar brukar följa med levande sten, de är oftast nyttodjur men syns sällan dagtid.

Kanske glasrosen drog sig undan från masken, i så fall dyker den snart upp igen. Har du bara en kanske du kan ta kål på den (finns både bra och dåliga metoder), annars bör pepparmintsräkor äta små exemplar.

Men det kan finnas många andra organismer på levande sten som ser liknande ut, några är ofarliga, några kan bränna koraller: https://lionfishlair.com/saltwater-hitchhikers-id-guide/

Ändrat av Christian J
Postat
4 timmar sedan, Christian J skrev:

Maskar brukar följa med levande sten, de är oftast nyttodjur men syns sällan dagtid.

Kanske glasrosen drog sig undan från masken, i så fall dyker den snart upp igen. Har du bara en kanske du kan ta kål på den (finns både bra och dåliga metoder), annars bör pepparmintsräkor äta små exemplar.

Men det kan finnas många andra organismer på levande sten som ser liknande ut, några är ofarliga, några kan bränna koraller: https://lionfishlair.com/saltwater-hitchhikers-id-guide/

Japp den drog undan sig.. framme nu igen har aptasia RX från blue vet. Som jag ska använda 

Postat

Hade ett utbrett problem med glasrosor i min senaste kub, blev oerhört impad av vad en ensam pepparmints räka kan åstadkomma. Se det som en ursäkt för ett nytt inköp😄

Postat
16 timmar sedan, Cippe skrev:

Hade ett utbrett problem med glasrosor i min senaste kub, blev oerhört impad av vad en ensam pepparmints räka kan åstadkomma. Se det som en ursäkt för ett nytt inköp😄

Ja jag får nog ha det som en ursäkt… 🤔🤭 sem är fina också 

• Haha 1
  • 2 veckor senare...
Postat

Halloj igen, tänkte fråga om ni vet vad detta är för sorts alg? Har det lite överallt (inte överblivet mycket) men just ett ställe där direkt solljus kan förekomma. (Har förebyggt det nu) ser lite ut som hår alger men är det dåligt att ha lite av sånt i ett såpass nystartat akvarium? 

IMG_7817.jpeg

IMG_7816.jpeg

Postat

Svårt att se på bilden men någon slags håralg ser set ut att vara. Det är rätt normalt. När det växer sig så långt så är det få fiskar/eremiter/sniglar som vill veta av det så då kan man behöva dra loss så mucket man kan själv

Postat
On 2024-11-03 at 11:00, Oscarhaglund skrev:

Svårt att se på bilden men någon slags håralg ser set ut att vara. Det är rätt normalt. När det växer sig så långt så är det få fiskar/eremiter/sniglar som vill veta av det så då kan man behöva dra loss så mucket man kan själv

Så tänkte jag också lär vara någon håralg men det löser sig nog. 

en uppdatering till: snart är det dags för en test korall att åka ner. Kommer bli kenya träd, och jag kommer använda mig utav seachems dip för att få ut eventuella parasiter :)

mitt refugium görs superbra! Växer så jag måste rensa varje vecka. På gränsen till sent. Nitrat har sjunkit en bit så inte direkt orolig men vill såklart få ner det mycket mer. Men Kenya trädet bör klara av det. 

här är bilder ;) ( bilden på refugiumet är inte från idag) (jag rensade det idag) 

kul att tråden fortfarande följs och alla svar 

IMG_7865.jpeg

IMG_7869.jpeg

IMG_7847.jpeg

• Gilla 1
Postat

Ahop, tråkig uppdatering; ikväll så sprängdes returpumpen. Blixtrade till i sumpen och akvariet. Som tur var så gick det relativt bra, satte ditt en annan returpump som tur var att jag hade… fiskarna har klarat sig relativt bra inte sett någon dålig indikation på dem.

returpumpen har strulat ett bra tag med oljud och den var gammal så det var nog på tiden..

allt löstes till slut iallafall :) 

• Gilla 1
Postat
Ahop, tråkig uppdatering; ikväll så sprängdes returpumpen. Blixtrade till i sumpen och akvariet. Som tur var så gick det relativt bra, satte ditt en annan returpump som tur var att jag hade… fiskarna har klarat sig relativt bra inte sett någon dålig indikation på dem.

returpumpen har strulat ett bra tag med oljud och den var gammal så det var nog på tiden..

allt löstes till slut iallafall  

Riktigt bra att ha en i reserv! Va va det för pump?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Postat
4 timmar sedan, izfisk skrev:

Riktigt bra att ha en i reserv! Va va det för pump?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det var nog en returpump från långt tillbaka. Akvariet är från Elos och är runt 10 år Men pumpen var riktigt skum såg inte vad den hette lappen hade åkt bort. 

• Gilla 1

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...