Gå till innehåll

Flöde/ström


Elliot_R

Rekommenderade inlägg

Halloj, tänkte fråga lite om flöde och strömmen i akvariet. 
 

Om ni inte har kikat in ”mitt första saltvattensakvarium” så får ni gärna göra det. 
 

jag har en retur pump på runt 700l/h till ett 100l ungefär och en Slw-10 wavemaker. Som rör runt i akvariet. Och jag undrar hur vet jag om det är för strömt. Clownfiskarna åker mot wavemakern, det åker runt bös från sanden och i akvariet men clownfiskarna ser inte speciellt stressade men känns ändå som att dem ”kämpar” eller jobbar för att inte åka runt? Kanske normalt vet inte men om ni hjälper till att lägga in videos så ska jag lägga in en vet ej hur man gör det i nuläget. Mvh Elliot 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt 300 liters akvarium har jag ett flöde från returpumpen  runt 2000 - 2500 L/H - det blir mer än din omsättning. I akvariet har jag två Jebao SW 8 (max 2*8000 L/timmen) Två GHL Versia streamers (max 2*8500 L/timmen) samt 1 Jebao SCB-50 (runt 5000 L/Timmen). Med andra ord - du ligger i lä

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 hours ago, Elliot_R said:

om ni hjälper till att lägga in videos så ska jag lägga in en vet ej hur man gör det i nuläget.

Man kan klistra in adressen till en på t ex Youtube (så först måste man ladda upp en där). Jag tror inte man kan ladda upp videofiler direkt till forumet, som med stillbilder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J skrev:

Man kan klistra in adressen till en på t ex Youtube (så först måste man ladda upp en där). Jag tror inte man kan ladda upp videofiler direkt till forumet, som med stillbilder?

Yes, ska se över om jag kan lägga ut ett kort Klipp.

 

christian, har en fråga, jag följer red seas mature. Och nu dag 23-24 så är min nitrat på 35-40?! Har bara en liten städpatrull och 2 clowner. Borde jag oroa mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Elliot_R said:

christian, har en fråga, jag följer red seas mature. Och nu dag 23-24 så är min nitrat på 35-40?! Har bara en liten städpatrull och 2 clowner. Borde jag oroa mig?

Nitrattester (NO3) kan visa felaktigt höga värden om det finns nitrit (NO2) i vattnet (kan förekomma i början). Annars borde du inte fått så höga nitratvärden redan, såvida du inte matat väldigt mycket (kraftig matning kan förstås även öka nitrithalten, om nitrafikationsbakterierna inte hinner med att omvandla all nitrit till nitrat).

 

Om du testar igen om t ex en vecka och nitrattestet visar ett lägre värde så var det förmodligen bara nitrit. Är värdet exakt samma kanske det verkligen är nitrat, dock är det troligen ingen katastrof för fiskar och städpatrull på den nivån (men du kanske borde minska på matningen i så fall).

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J skrev:

Nitrattester (NO3) kan visa felaktigt höga värden om det finns nitrit (NO2) i vattnet (kan förekomma i början). Annars borde du inte fått så höga nitratvärden redan, såvida du inte matat väldigt mycket (kraftig matning kan förstås även öka nitrithalten, om nitrafikationsbakterierna inte hinner med att omvandla all nitrit till nitrat).

 

Om du testar igen om t ex en vecka och nitrattestet visar ett lägre värde så var det förmodligen bara nitrit. Är värdet exakt samma kanske det verkligen är nitrat, dock är det troligen ingen katastrof för fiskar och städpatrull på den nivån (men du kanske borde minska på matningen i så fall).

Tack för svaret. Jag testade nitrit nu och det visar kristallklart? Alltså runt 0-0.1 jag ser ingen färg skillnad alls. Ska testa nitrat om några dagar och se. Gjorde ett 10% vattenbyte för att jag fick feelings och tänkte att det kan sänka lite lite. 

IMG_7704.jpeg

IMG_7705.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...