Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

📸 Fototävling på Saltvattensguiden! 🌊

Hej alla saltvattens entusiaster!
Med 2024 bakom oss vill vi fira året som gått genom att arrangera "Best of 2024!" Fototävling! Nu har du chansen att visa upp 2024 års bästa bild från ditt saltvattensakvarium och tävla om ett fantastiskt pris. 🎉

Temat: "Best of 2024"

Dela din bästa bild från 2024! Det kan vara en bild som fångar en speciell händelse, ett nystartat akvarium, en fantastisk korall eller en fisk som du gillar extra mycket. Låt oss fira året med era mest minnesvärda ögonblick!

Så här deltar du:

1. 📷 Leta fram din bästa bild från 2024.
  2. 🖼️ Ladda upp bilden direkt i tråden.
  3. ✨ Skriv en kort beskrivning av bilden – vad ser vi, och varför just den betyder extra mycket för dig?

Du röstar på den bild du gillar mest genom att reagera på den med ett 💙.

Viktiga datum:

• Startdatum: 2025-01-06
  • Sista dag för bidrag: 2025-02-01
  • Vinnaren avslöjas: ~2 dagar efter avslutat tävling

Priset:

🏆 Ett års medlemskap på Saltvattensguiden! 🏆
Den vinnande bilden utses av våra medlemmar genom röstning. Den med flest röster vinner!
Du kan delta även om du redan har ett medlemskap. Om du vinner och redan har ett aktivt medlemskap, så förlängs det automatiskt med 1 år.

Regler:

• Bidraget måste vara din egen bild.
  • Bilden ska vara tagen under 2024.
  • Endast en bild per deltagare.
  • Du får inte rösta på ditt eget foto.

Delta och fira året som gått med oss!

Har du några frågor? Tveka inte att ställa dem här i tråden eller höra ev er till någon av oss i styrelsen.
Vi ser fram emot att se era fantastiska bidrag – låt 2024’s bästa bild vinna!

• Tack 2
Postat

Återhämtningen!

I feb försvann min watchman goby som jag nyligen fått hem 😔

2 månader senare beställde jag en ny.

Som dagen efter låg död på botten.

Tog upp den, men råkade tappa ner den I filterkammaren bakom akvariumet, när jag ska håva upp den döda gobyn får jag upp 2st!

1 död och 1 fruktansvärt undernärd, då har den första gobyn hoppat över till filterkammaren 2mån tidigare och levt där utan mat och på en väldigt liten yta.

Bilden till vänster är när jag precis har fångat upp den och höger är hur den ser ut idag!

IMG_20250106_070727.jpg

• Gilla 5
Postat

Mitt bidrag blir då en bild på en c.baronessa jag hade. Det speciella med bilden är att denna typen av fjärilar anses som omöjliga att få att överleva då de enbart äter acroporor i det vilda. Efter mycket arbete fick jag boden denna och andra liknande fjärilar att äta. Tyvärr utrotade mitt utbrott av oodium både denna och mina andra fjärilar.

image.thumb.jpeg.245764701bc0f2c04d107a836710ad01.jpeg

• Gilla 2
Postat

Både färgglad och prisvärd. I mitt tycke också en av de vackraste kejsarna. Bossen i akvariet, en sur grinig gris som inte gör mycket väsen av sig förräns någon av de andra fiskarna försöker sig på att peta honom från tronen.

blueface.thumb.jpg.4b999f91fed10d27c1d6dfab727208c3.jpg

• Gilla 5
Postat (ändrat)

Efter en större fiskdöd sent 2022 där jag förlorade vissa högt älskade fiskar har jag en efter en skaffat nya av de mest saknade fiskarna. Det var inga dussinfiskar vad gäller förekomst hos våra handlare därför har det tagit tid att få hem dem - en verkade stört omöjlig att hitta - fathead eller sunburst anthias - Serranocirrhitus latus.  Så i oktober förra året fick jag hem ett exemplar. Bilden är tagen i acklimatiseringsboxen - därför inte den bästa jag tagit av denna art men att ha den i akvariet igen - är nog det mest välkomna bidraget i akvariet under 2024

Namnlöst-11.jpg 

Efter en tuff tid när min kirurg sura humör jagade fisken så har den nu anpassat sig lite bättre och visar sig varje dag när jag ger dem mat - och även också när det inte vankas mat.

Eftersom jag är hedersmedlem  - om jag mot förmodan skulle vinna - överlåter jag priset till tvåan

MVH Lasse

Ändrat av Lasse

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...