Fredrik V Postat 22 timmar sedan Postat 22 timmar sedan Hej alla kloka, dags för ännu en dum fråga. Jag upplever att det i mitt akvarie är mycket partiklar. Detta syns tydligt vid blått ljus. Det är små vita partiklar, mindre än en millimeter. Anar att det antingen är små luftbubblor från skummaren, dåligt utspätt salt eller calcium-tillsats. Har för några månader sedan haft prick på en av mina fiskar. Sedan dess har jag skaffat UVC och har sedan dess inte upplevt några som helst symptom eller problem med fiskarna. Vad jag förstår går pricken upp från substratet i perioder om tre veckor och borde väll inte åka runt i vattnet som jag upplever att dessa prickar gjort i veckor? Några klokheter? Citera
Slirlian Postat 21 timmar sedan Postat 21 timmar sedan För att utesluta skummarn kan du ju stänga av den några timmar. just cryptocaryon (Vita prick) är inte synligt för ögat (förutom "såret" som blivit på fisken efter att parasiten satt sig) Har du sump eller intank / påhängsskummare? Sandvändande fiskar kan faktiskt böka upp ganska rejält med partiklar / damm från ny sand (tog säkert 3-4 månader för min sand att sluta avge partiklar från sandvändarna) så har du det kan de även vara en orsak. Jag har haft jecod streamers som aldrig slutade producera microbubblor heller, vet inte hur men fick förklarat att de kan "suga" luft genom sladden men slutar inte bubblorna produceras efter du haft av skummarn en bra stund så kan du pröva stänga streamers å se ifall de blir någon skillnad. Hur ser din "mekaniska" filtration ut? Citera
Oscarhaglund Postat 21 timmar sedan Postat 21 timmar sedan Jag hade en gyre som kaviterade och producerade massvis med mikro bubblor Citera
Fredrik V Postat 3 timmar sedan Författare Postat 3 timmar sedan (ändrat) Tack för svar @Oscarhaglund och @Slirlian Misstänker att mikro bubblorna kommer från min skummare, en Tunze 9410. Svårt att få den optimal, känns nästan som att den läcker bubblor. Eller om höjden mellan intaget i visnings karet och pumpen är för högt (ca 1,5m) och att det därför blivit Kavitation. Ändrat 3 timmar sedan av Fredrik V Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.