irwin_fletch Postat torsdag vid 16:25 Postat torsdag vid 16:25 Vilket är det mest effektiva sättet att få bort skivanemoner i karet utan att behöva ta ut stenen eller köpa fisk som äter upp dom? Läst om att ta kanyl och spruta kalkwasser i dom. Men har även läst att ättika och citron ska vara effektivt. Finns det någon nackdel med någon av ”metoderna”? Citera
Alexraptor Postat torsdag vid 20:36 Postat torsdag vid 20:36 Enda sättet som riktigt fungerat för mig att att dra loss dem med pincett. Knepet är att få ordentlig grepp runt hela foten, och dra stadigt och försiktig, och hålla foten spänd tills den släpper från stenen. Man behöver alltså dra så hårt man kan, utan att skivanemonen slits sönder. Citera
irwin_fletch Postat torsdag vid 21:01 Författare Postat torsdag vid 21:01 Det är så jag gjort på dom jag kommer åt och det funkar verkligen bra. Men märkt att det funkar bättre på vissa sorter (de med längre fot). Tyvärr sitter många dumt till och jag har väldigt trångt så måsta lösa det på annat sätt på de jag inte når med pincett. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.