Lasse Postat 26 februari Postat 26 februari 54 minuter sedan, Ramroll skrev: CO2 upptag och producerar någon mängd syre. Mängd konsumerad CO2 = mängd producerad O2 varav en del går till cellandningen. MVH Lasse 1 Citera
grizz Postat 26 februari Postat 26 februari 8 timmar sedan, piffis skrev: Kul att höra och se! vad är de två Maxpect sakerna du nämner? hur mycket LS är det där ungefär? körde du typ med en tunze 9004? Verkar relativt vanligt. Lät karet mycket när du körde så? vårt kar står i ett sovrum så vill inte ha något gurglande ljud hela natten. kan man stänga av skummare nattetid utan att det bildas dåliga ämnen som hamnar i karet sen när man kör igång till morgonen? Maxspect gyre är en "avlång" pump med 2st pumphuvuden. Maxspect razor 180w är rampen jag använde som belysning. Jag hade ingen ls alls utan jag använde den fake:ade. https://saltivast.se/sv/sten-substrat/sten/aqua-forest-rock-base.html Japp jag körde 9004 dc som är ställbar. Ja det tror jag absolut funkar. Våran gick 24/7 men de karet stod i vardagsrummet så inget man störde sig på. 1 Citera
Christian J Postat 26 februari Postat 26 februari 7 hours ago, piffis said: Min far sa alltid till mig att man inte skulle ha pumpen avstäng eftersom det kunde byggas upp dåliga bakterier.. Men han var ju ingen expert kanske Det kan stämma vad gäller filter (ej skummare). När filtret är avstängt förbrukar bakterierna allt syre och börjar sedan eventuellt producera giftigt vätesulfat. Å andra sidan är det många som använder en djup sandbädd i visningskaret just för att åstadkomma anaeroba förhållanden (i avsikt att få bakterierna att bryta ner nitrat), men jag vet inte riktigt vad som får sådana sandbäddar att fungera säkert (eller gör de?). 1 Citera
Lasse Postat 26 februari Postat 26 februari Det här med svavelväte är lite knepigt att förstå och handha. Svavelväte i någon större mängd börjar inte produceras innan allt syre och det mesta av nitratet är slut. Kort kan man säga att det finns en grupp av bakterier som först använder syre i förbränningen och när syret är slut kan de slå om och använda nitrat i stället för syre. Det är den processen vi brukar kalla denitrifikation. När även nitratet börjar ta slut så är det en andra grupp bakterier som inte klarar sig när det är syre och för mycket nitrat i vattnet som växer till genom använda svavelföreningar på syret/nitratets plats i cellförbränningen, Slut produkten av syreförbränning är koldioxid, för nitratförbränning kvävgas och för svavelförbränningen det giftiga svavelvätet. Din far hade helt rätt - stor risk att både syret och nitratet tar slut på grund av bakteriell nedbrytning och att detta leder till svavelväteproduktion om filtret stängs av. Det är doften av ruttna ägg eller ett igentäppt vattenlås. Som tur för oss så oxiderar svavelväte fort till en ofarlig substans vid kontakt med syre så i ett akvarium med bra cirkulation så oxideras svavelväte fort och blir ofarligt. Däremot kan det vara livsfarligt att starta ett yttre filter utan rengöring vid ett strömbortfall som fått syret att minska i akvariet. En fördröjning eller krav på manuell start efter strömbortfall är en god försäkring för detta- Har man ingen akvariedator så kan en enkel jordfelsbrytare utan automatisk start vara lämplig i den kontakt som förser filtret med ström. Då måste man trycka igång det själv och då kan man rengöra det först. En DSB fungerar så att man fät en svag ström av nitrat ner genom bädden på grund av koncentration skillnader av nitrat i vattnet och längs ner i filtret. Emellertid - det är en långsam process - tar läng tid att starta och kräver en intern produktion av alkohol/socker och annan labil DOC i filtret. Jag har förädlat den delen genom att göra min DSB till ett djupt sandfilter och aktivt cirkulerar vattnet ner under bottenfilterplattorna och upp genom sandbädden. Då kan jag tillsätta etanol för att påskynda bakterietillväxten b- och därmed syrekonsumtionen - så att syrefria förhållanden uppstår i bädden. Då finns risk att nitratet tar slut i bädden och svavelväte bildas. Eftersom jag har placerat den här bädden i mitt refugium och mitt refugium är byggt som en särskild avdelning längs hela baksidan (nästan) så passera allt vatten i en smal korridor över bädden som syresätts i övre delen. Eventuellt svavelväte oxideras innan det når visningsdelen - skummaren sitter nerströms detta flöde också. Om jag skulle få strömbortfall så slutar det syrerika vattnet att komma så starten av den pump som pumpar vattnet under DSB:n har fördröjd start på 30 min. Med detta filter styr jag mitt nitratvärde helt - för närvarande 2.1 mg/L MVH Lasse 2 Citera
piffis Postat 27 februari Författare Postat 27 februari 16 timmar sedan, Lasse skrev: Det här med svavelväte är lite knepigt att förstå och handha. Svavelväte i någon större mängd börjar inte produceras innan allt syre och det mesta av nitratet är slut. Kort kan man säga att det finns en grupp av bakterier som först använder syre i förbränningen och när syret är slut kan de slå om och använda nitrat i stället för syre. Det är den processen vi brukar kalla denitrifikation. När även nitratet börjar ta slut så är det en andra grupp bakterier som inte klarar sig när det är syre och för mycket nitrat i vattnet som växer till genom använda svavelföreningar på syret/nitratets plats i cellförbränningen, Slut produkten av syreförbränning är koldioxid, för nitratförbränning kvävgas och för svavelförbränningen det giftiga svavelvätet. Din far hade helt rätt - stor risk att både syret och nitratet tar slut på grund av bakteriell nedbrytning och att detta leder till svavelväteproduktion om filtret stängs av. Det är doften av ruttna ägg eller ett igentäppt vattenlås. Som tur för oss så oxiderar svavelväte fort till en ofarlig substans vid kontakt med syre så i ett akvarium med bra cirkulation så oxideras svavelväte fort och blir ofarligt. Däremot kan det vara livsfarligt att starta ett yttre filter utan rengöring vid ett strömbortfall som fått syret att minska i akvariet. En fördröjning eller krav på manuell start efter strömbortfall är en god försäkring för detta- Har man ingen akvariedator så kan en enkel jordfelsbrytare utan automatisk start vara lämplig i den kontakt som förser filtret med ström. Då måste man trycka igång det själv och då kan man rengöra det först. En DSB fungerar så att man fät en svag ström av nitrat ner genom bädden på grund av koncentration skillnader av nitrat i vattnet och längs ner i filtret. Emellertid - det är en långsam process - tar läng tid att starta och kräver en intern produktion av alkohol/socker och annan labil DOC i filtret. Jag har förädlat den delen genom att göra min DSB till ett djupt sandfilter och aktivt cirkulerar vattnet ner under bottenfilterplattorna och upp genom sandbädden. Då kan jag tillsätta etanol för att påskynda bakterietillväxten b- och därmed syrekonsumtionen - så att syrefria förhållanden uppstår i bädden. Då finns risk att nitratet tar slut i bädden och svavelväte bildas. Eftersom jag har placerat den här bädden i mitt refugium och mitt refugium är byggt som en särskild avdelning längs hela baksidan (nästan) så passera allt vatten i en smal korridor över bädden som syresätts i övre delen. Eventuellt svavelväte oxideras innan det når visningsdelen - skummaren sitter nerströms detta flöde också. Om jag skulle få strömbortfall så slutar det syrerika vattnet att komma så starten av den pump som pumpar vattnet under DSB:n har fördröjd start på 30 min. Med detta filter styr jag mitt nitratvärde helt - för närvarande 2.1 mg/L MVH Lasse Galet att man kan kunna allt detta. Hatten av! Kul också att höra att min far var något på spåret ang att inte starta ett filter som stått still under ett strömavbrott. Men menar du att om jag får igång cirkulationen och syrenivån i karet, så kan jag starta ett sådant filter efter ca 30min för att det "giftiga" ämnena som kommer upp i karet från filtret kommer att oxidera så fort så levande inte tar skada? (och syrerika vattnet som kommer ner i filtret såklart oxiderar det som finns där).. Eller menar du att man aldrig ska starta ett sådant filter utan att ha rengjort det? Tack för att info! Citera
Lasse Postat 27 februari Postat 27 februari 1 timme sedan, piffis skrev: Men menar du att om jag får igång cirkulationen och syrenivån i karet, så kan jag starta ett sådant filter efter ca 30min för att det "giftiga" ämnena som kommer upp i karet från filtret kommer att oxidera så fort så levande inte tar skada? (och syrerika vattnet som kommer ner i filtret såklart oxiderar det som finns där).. Eller menar du att man aldrig ska starta ett sådant filter utan att ha rengjort det? Generalregeln är att alltid, alltid rengöra filtret innan start - då vet man att inget händer. Men i mitt fall med ett stort sandfiltret integrerat i systemet är det inte möjligt - därför har jag gjort så här för att minimeras riskerna för giftigt svavelväte men om mängden som utsöndras är för stor så kanske det inte hjälper - låt oss säga så här att jag är 95 % säker på att det fungerar i 95 % av fallen men jag kan inte veta innan jag har haft ett ordentligt strömavbrott- Är jag hemma så har jag en del andra knep att ta till men är jag borta så får jag lita på att mina funderingar fungerar. Jag har alltid 12% väteperoxid hemma i fall av strömavbrott - spär ut och pytsar in det i karet med jämna mellanrum. Jag har jobbat med det här i stort och smått i nästan 50 år nu - så lite erfarenhet har förhoppningsvis fastnat. MVH Lasse 1 Citera
piffis Postat fredag vid 09:19 Författare Postat fredag vid 09:19 19 timmar sedan, Lasse skrev: Generalregeln är att alltid, alltid rengöra filtret innan start - då vet man att inget händer. Men i mitt fall med ett stort sandfiltret integrerat i systemet är det inte möjligt - därför har jag gjort så här för att minimeras riskerna för giftigt svavelväte men om mängden som utsöndras är för stor så kanske det inte hjälper - låt oss säga så här att jag är 95 % säker på att det fungerar i 95 % av fallen men jag kan inte veta innan jag har haft ett ordentligt strömavbrott- Är jag hemma så har jag en del andra knep att ta till men är jag borta så får jag lita på att mina funderingar fungerar. Jag har alltid 12% väteperoxid hemma i fall av strömavbrott - spär ut och pytsar in det i karet med jämna mellanrum. Jag har jobbat med det här i stort och smått i nästan 50 år nu - så lite erfarenhet har förhoppningsvis fastnat. MVH Lasse Gäller detta även en skummare? Jag kommer ev att köra en Tunze 9004 i mitt lilla 200L kar utan sump. Eftersom karet står i min sons sovrum söker jag en tyst setup.. Eller, den behöver vara tyst nattetid iaf. Jag vill tro att skummaren kommer att vara det som låter mest, men jag kan ha fel här, har aldrig lyssnat på en 9004 in action. Jag förstår nu att skummaren gör mest nytta nattetid.. Men bortsett från det, kan man köra en skummare några timmar per dag och ha den stillastående några timmar utan fara för uppbyggnad av tråkiga ämnen? Citera
Oscarhaglund Postat fredag vid 10:57 Postat fredag vid 10:57 1 timme sedan, piffis skrev: Gäller detta även en skummare? Jag kommer ev att köra en Tunze 9004 i mitt lilla 200L kar utan sump. Eftersom karet står i min sons sovrum söker jag en tyst setup.. Eller, den behöver vara tyst nattetid iaf. Jag vill tro att skummaren kommer att vara det som låter mest, men jag kan ha fel här, har aldrig lyssnat på en 9004 in action. Jag förstår nu att skummaren gör mest nytta nattetid.. Men bortsett från det, kan man köra en skummare några timmar per dag och ha den stillastående några timmar utan fara för uppbyggnad av tråkiga ämnen? Skummare är ingen fara. Helt annan grej. Det finns ju inget media som kan bli anaerobt 1 Citera
Lasse Postat fredag vid 11:35 Postat fredag vid 11:35 (ändrat) 38 minuter sedan, Oscarhaglund skrev: Skummare är ingen fara. Helt annan grej. Det finns ju inget media som kan bli anaerobt Exakt - bara att du är medveten om problemet med gasutbyte nattetid (eller rättare sagt sänkningen av det - när skummare står still) Nu brukar de inte låta så mycket så testa med att låta den gå. MVH Lasse Ändrat fredag vid 11:35 av Lasse 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.