Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

En liten kemifråga så här mitt i veckan. Om man häller i en basisk lösning, vilken som helst, blir saltvattnet direkt grumligt. Till exempel när man doserar natriumkarbonat (som KH-del) eller kalciumhydroxid (som kalkvatten), eller om man tillsätter natriumhydroxid. Oavsett metod höjer man pH snabbt  till cirka 12, och det blir grumligt i vattnet. Vilken fällning utgörs grumligheterna av?

/Jonas 

Postat

Låt mig förtydliga så att alla har chansen att svara rätt, så att säga, och de som redan svarat får ångra sig: Jag menar den grumling som bildas omedelbart vid snabb tillsättning av något pH-höjande ämne.  Jag ska förklara lite mer sen, när jag har fått in fler svar, varför det blir huvudsakligen bara en substans.

Postat

Ja, det kanske inte var en kioskvältare. Endast två svar. Men Oscar Haglund hade rätt! Vid pH runt 12 och vi har hastig pH-höjning, så bildas magnesiumhydroxid. Kalciumkarbonat och magnesiumkarbonat behöver längre tid på sig att precipetera, därför är det inte de fällningar vi ser direkt. Sedan går ju lösningen tillbaka, och det gör aldrig kalciumkarbonat, det gör däremot magnesiumkarbonat. Men magnesiumkarbonat behöver mer tid på sig att bildas. Så möjligen en liten portion magnesiumkarbonat vid sidan om magnesiumhydroxid, men ingen kalciumkarbonat. Man kan utnyttja det här fenomenet – vad som bildas vid olika pH – för att designa kalcium- och magnesiumtitrerings-tester.

Till exempel om man vill titrera  ut bara kalcium så måste man ju få bort magnesium eftersom EDTA är oselektivt.  Då höjer man ph-värdet till över 10 kanske 12 och genast faller magnesium ut som magnesiumhydroxid medans kalcium inte hinner fälla ut som kalciumkarbonat och Kalciumtitreringen kan påbörjas i  lugn och ro.

Omvänt om man bara vill titrera ut magnesium, Ja det är betydligt mer komplicerat och det är förklaringen till att varför manuella magnesiumtester ganska ofta visar fel.  Om du håller dig vid ett pH under 9 då kommer magnesium vara kvar i lösningen och det är ju det man vill men kalcium har fortfarande inte bildats kalciumkarbonat eftersom det behöver tid på sig. Ett sätt att kring  det är att göra som Red Sea,  man ägnar en längre tid kanske två minuter åt att ligga runt ph9 och då bildas till slut kalciumkarbonat,  men det är inte helt klockrent,  det blir en viss missvisnin. Ett annat sätt är att binda kalcium selektiv på ett helt annat sätt som inte är ph-beroende,  då börjar vi närma oss en titrering som verkligen kan mäta ut magnesium i ett steg. Ibland gör man tvåstegs till titrering,  det är allra mest noggrant men mer omständigt. Men det är en helt annan sak. 

Så, svaret är som sagt Magnesiumhydroxid. 

• Gilla 1

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...