Gå till innehåll

Mina Bryopsis


Laserbengan

Rekommenderade inlägg

Eftersom algerna är riktiga överlevare så tar det säket lång tid att bli av med dem även om näringsvärdena blivit låga.

Risken är då att man experimenterar för mycket tror jag.

Med "madrass" till filter menar du den vanliga blå hårdare skumplastmattan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom algerna är riktiga överlevare så tar det säket lång tid att bli av med dem även om näringsvärdena blivit låga.

Risken är då att man experimenterar för mycket tror jag.

Med "madrass" till filter menar du den vanliga blå hårdare skumplastmattan?

Javisst

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har kriget mot algerna hållit på snart 2 veckor(på måndag).

Algenexen har tagit kål på alla små algbestånd och sitter nu grå och tråkiga kvar på stenarna. Rutorna behöver inte skrapas heller!

Har försökt blåsa bort dem med en pump och en del släpper.

De stora bestånden är fortfarande gröna dock.

Vad gäller korallerna verkar de flesta må bra men har blivit lite dassiga i färgena. 2 acropora börjar bli som Draedons i hans tråd tyvärr(börjar vitna vid foten).

Om det beror på Algenex vet jag inte.

Jag har även tunnat ut sandlagert en del och visst var där svavel!! Svart svavelosande sand på vissa ställen.

Men nu ser det ganska skapligt ut iallafall.

Kom jusst hem från Göteborg och Marinakvariet så jusst nu sitter jag och koppar in 1 Salaris 1 vit "sandvändargoby" + ormsjöstjärna och 12 eremiter.

Jag skall även utomlands i 3 veckor (nästa torsdag) så jag funderar på att avbryta Algenexkuren och byta mycket vatten kanske 100 l om dagen istället för att få korallena på humör fram tills dess.

Jag vill att allt skall vara riktigt stabilt när jag åker.

Vad tror ni är bäst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får jag bara vara gnällig och pessimistisk en stund ?!

jag tror att sandvändaren och salariasen kommer att vara döda inom en vecka - salariasen för att den kommer att försöka äta dina vid det här laget giftiga algrester och sandvändaren för att den kommer att böka omkring i en botten med giftig svavelsulfid och sannolikt kommer att röra upp mer problem.

Jag hoppas verkligen att jag har fel!

(Jösses, jag har verkligen vaknat på fel sida idag!)

Så förlåt gnället, men om du läser tråden från början igen så är det nog klart vad "vi" andra tyckte från början!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo visst var det inte alla som gillade tanken på kemikalier! Kanske var dumt men man blir vansinnig att se algerna varje dag!!

Men nu har det iallafall tunnat ut rejält på algerna.

Vi får se om salarisen blir förgiftad ,men jag tror inte att han äter de döda algerna iallafall. Frågan är hur algenex verkar? Det måste vara nåt som stör algernas metabolism på något sätt.

Vad gäller sandvändaren så tror jag inte det är så farligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...