Gå till innehåll

Mina Bryopsis


Laserbengan

Rekommenderade inlägg

tjena bengan ! jag tror att jag har ett liknande problem som dig. startade ett 380 l i dec 05, för ca 2 mån sedan började en brun slemmig svajande alg (vissa har små luftbubblor i toppen,som blåsalger tex). trots rengöring i karet återkommer dom efter ca 24-36 t.jag har inga höga fosfat o nitratvärden.VAD GÖRA ?,detta är första gången jag skriver,hoppas att någon kan hjälpa mig!!! Mvh Björnahus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag har en liknande alg eventuellt två. För några månader sedan startade jag några yngelkar till som går i samma vattensystem som de övriga karen. Men det blev ett ganska stort vattenbyte från 850 liter salt gick jag upp till 1600 liter. Och så kom dessa alger i de nystartade karen. Men eftersom de inte kom i de befintliga karen trots att det är samma vatten som går runt blev jag inte så orolig. Nu minskar algerna. Alger har ofta en fas när de växer intensivt för att sedan minska.

Troliga orsaker: Karen har ingen bottenbeläggning och bara enstaka levande stenar. Jag matar med levande Artemia och cyklops i de karen. I karet där de största ungarna går matar jag med frysmix + fryst artemia och där försvann algerna snabbt. Där har jag 3 - 5 mm sand på botten och litet mer LS.

Åtgärder: Algerna gillar inte stark cirkulation. Kanske du kan sätta i någon pump till?

Har du något så när stark belysning (3 - 400w) kanske du kan minska belysningstiden till 6 - 8 timmar?

Har du gått om levande sten och lite sand på botten som förhindrar att matrester flyter omkring i

hela karet.

Byt inte vatten den närmaste månaden. Sätt inte till spårämnen men kolla Ca, kH, pH, och magnesium

så att korallerna har goda förutsättningar att konkurrera med algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har dessa alger med, och har hafft dom i ca.1,5månader och värkar innte bli av me dom. Jag suger bort det mästa med en hävert som jag har modifierat lite så att vattnet åker tilbaka i tanken, detta får jag göra varje dag, förutom det kör jag med vodkametoden sedan 2veckor, vodkametoden värkar innte hjälpa spesielt bra mot dessa alger som en del påsto att den skulle. Jag ska öka sirkulationen märkvärt i karet, jag har bestellt streamers som pumpar7000L håppas det ska hjälpa, så enn så länge har jag ingen bra lösning förutom att suga ut algerna jag återkommer om jag hittar någon metod som fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att jag brottades med eländet i ca 10 månader innan jag till slut tröttade ut dom..

Snäckor, gula kirurger och allt annat som "kan" äta upp det tar INTE dom där långa trådalgerna.

Iallafall inte mina..

Tror att det som gäller är att göra enligt boken i början så får man knappt något alls, annars vänta tills näringen tar slut..

Någon fosfatremover samt nitratfilter skadar inte heller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beng jag hoppas det är ok att jag hoppar in här. Jag har själv brottats med Bryopsis så jag vet att det är ett rent ******* om de får fäste. Men de går att få bort om man är lite envis. Jag själv skulle rekomendera att du inte kör med Algen ex, det är bättre att hitta källan till deras näring och svälta ut dem.

De kommer att förbruka all fosfat du har i karet så du kommer aldrig att kunna mäta dig till att du har nått men du behöver minska näringen.

Mitt tipps är att se till att vattnet är riktigt rent och aldrig ha någon detrius som ligger och surnar i karet. Kör din skummare allt som går. Visst hade du en BK!

Det går också att manuellt ta bort Bryopsisen, men bara när den är som kraftigast. Då får du med dig det mesta av algen i stora sjok. Sen behöver du sjöborrar (Mespilia globulus) de äter de tussar som blir kvar när du rensar.

Jag har själv upplevt att de har minskat när jag ökade belysningen. så jag tror att man enklast blir av med dem genom att ha rent vatten ej minska belysning.

Här är några bilder på Bryopsis i olika stadier. Så att ni kan se hur de ser ut då de kan skilja sig ganska mycket åt i utseende i de olika stadierna.

Första bilden är när de är i mkt svag tillväxt.

Andra bilden när de är på G att börja växa kraftigare.

Tredja bilden är när de är som kraftigast och då kan man ta bort dem manuelt med handen.

Fjärde bilden är stenen sen det är borttaget och sjölborrarna har gjort sitt jobb.

De två sista bilderna är från samma sten.

post-911-14468912800734_thumb.jpg

post-911-14468912800811_thumb.jpg

post-911-14468912800891_thumb.jpg

post-911-14468912800957_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

först måste man skilja på bryopsis och debresia(trådalger)

Bryopsis har ett dill -liknade växtsätt och har lite "metallic färg", trådalger lite mattare i färgen och mer damm/vadd struktur

Båda dessa är ju svåra att bli av med , men bryopsis är en överlevare av rang - den tar helt enkelt upp vilken näring som helst, även spårämnen som stig är inne på.

Jag skulle aldrig i livet riskera mitt kar med nåt algdödarpreparat, så de bra sätten att bli av med dessa är:

Bryopsis - Rensa det man kan för hand, sen Naso-kirurger,mitraxkrabbor och Z.scopas

trådalger - rensa för hand- partiell mörkläggning. sjöhare,salarias scopas eremiter.

Sen är det naturligtvis besvärligare än det låter- framförallt så tar det tid

Sen förutsätter att man inte har fosfat och att nitrat är någorlunda lågt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger jag har provat både Mitrax (5 st) och Z. scopas och ingen av dessa har rört Bryopsisen.

De enda djur jag har sett röra den är just denna sjöborre (Mespilia globulus).

Har du sett Naso äta Bryopsis?

Själv har jag bara hört talas om nån art Siganus som tar den algen och då var det Siganus corallinus det handlade om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tack för alla tips!

Jo jag har länge varit motståndare till preparat.Men ibland frestas tålamodet!

På bilderna ser det ut som mina alger ungefär. Dom blir kraftigare i stark ström och tunnare och lite slemmiga i svag ström.

De kraftiga är mörkgröna och ser ut som fjädrar, det är inte direkt trådar om man tittar noga.

Jag har en del detrius som ligger bakom stenarna i högar och det retar mej att jag inte kommer åt att suga upp det.(jag ser det från akvariets baksida)

Detriusen har dock sedan jag börjat med zeovit blivit ljusare och mera sand aktig istället för den gråaktiga typen.

Jag har provat att mana fiskarna varannan dag under 2 veckor men märkte ingen effekt,

Nu matar jag med motsvarande 1 vanlig fryst räka och lite sallad varje dag. Det känns inte särskilt mycket för 1100l

Jag har funderingar(och även material) att göra en större sump att ha Caulerpa däri för att försöka konkurera ut tråkiga alger "på avstånd".

Vad tror ni om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp, jag har haft både litteratus och vlamingi ätande bryopsis, samt i bland scopas- men det verkar variera från ex till ex.

Lo och sjöborrarna glömde jag bort !

Sjöborrar funkar ju bra också som du säger, men har lite svårt att komma åt på vissa ställen,plus att jag tycker dom river ner lite för mycket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du ska hälla i något alg mirakel medel utan bara köra på med Zeoviten och Bubbelkingen och vänta ut algen,själv fick jag en sten med bryopsis när jag startade mitt kar och jag plockade alger varje dag i säkert 2 månader men så fick jag ett bra råd så jag plockade ur den stenen o köpte en ny.E det bara någon sten e mitt råd att ta ur den o lägg pengar på ny sten o inte någon mirakel medel som säkert funkar men som e fördåligt dokumenterat på lång sikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag tror inte det går att plocka bortstenarna alls eftersom korallerna har växt ihop med stenarna. Det är 200kg och akvariet är 85cm högt.

Ja frågan är hur zeovit går ihop med algenex?

Jag tror inte det skall vara så stora problem då zeovit är en bakteriell metod. Algenex hjälper ej mot röda slem alger. Dom är ju egentligen bakterier(cyano)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du absolut skall köra med algenex så rensa ut så mycket alger som möjligt innan så att inte döda alger förpestar vattnet.

Försök sedan att suga ur så mycket av de döda algerna så fort som de lossnar så att inte mer alger än nödvändigt ligger och ruttnar i karet.

Har du rödalger i karet så var extra noga med att rensa dem innan eftersom många rödalger innehåller gifter som skydd mot betning.

Har du möjlighet så fragga av dina värdefullaste koraller och förvara dem någon annanstans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då måste du ha haft tur med Nasona Greger, de allra flesta brukar inte röra bryopsis över huvud taget.

Ja du Bengt, då har du bara att få bort fosfaten och sen svälta ut algerna. Det tar tid men det funkar. Och det handlar ju inte om veckor utan snarare månader upp till ett år att svälta ut dem. Det går definitivt inte fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men om du fått igång Zeovit metoden riktigt så skulle de där algerna ha gett med sig vid det här laget!

De skulle inte klara sig om du körde fullt på Zeo. Det skulle inte finnas näring till dem då!

Hur länge har du kört?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är det som är konstigt,bengan har ju bra värden,testat med nogranna tester,jag vet att bengan inte övermatar,acropororna växer ju som ogräs hos honom,skulle dom inte gjort med mycket fosfat,jag fattar

inte detta alls,allt är ju kanon förutom algerna,såg ju även hur acropororna blivit snyggare efter zeoviten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inget konstigt alls att ha alger med bra vatten värden o bra tillväxt på korallerna,stenen e nog boven och det ända e nog att vänta ut näringen i stenen som e bunden där.1 månad 1 år det är tyvär bara tålamod som vi har för lite av för att få det perfekta akvariet. /Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är det som är konstigt,bengan har ju bra värden,testat med nogranna tester,jag vet att bengan inte övermatar,acropororna växer ju som ogräs hos honom,skulle dom inte gjort med mycket fosfat,jag fattar

inte detta alls,allt är ju kanon förutom algerna,såg ju även hur acropororna blivit snyggare efter zeoviten.

Grunden till detta finns i den Öken-djungeldiskussion jag och Ingvar hade med Svärd i en tidigare tråd. De näringsämnen som man mäter i vattnet är de som "blivit" över och som inte konsummeras upp direkt. Dessa mätvärden säger ingenting om hur mycket näring som cirkulerar i det biologiska systemet, de säger bara att detta har inte konsumeras. Fosfat, som det gäller i detta fall bildas hela tiden när bakterier bryter ner organiskt material eftersom fosfor är en viktig beståndsdel i alla celler. Finns det mycket organismer som konkurrerar om näringen så är "överlevnadstiden" för en fosfatmolekyl lika med nada. Den tas upp direkt. Jag har varit med om sötvattensystem som vi skördat 20 - 25 kg alger i veckan och i n g a mätbara värden av varken fosfat eller nitrat. Detta system omsatte stora mängder fosfor och kväve. Vad gäller den aktuella algen så har flera understrycket att den "gräver" ner sig i kalkstenen. I ett saltvattenssystem så sker hela tiden en flockning av fosfat med kalcium - det bildas kalciumfosfat. Denna fosfat är bunden för det flesta organismer men det går inte att utesluta att några löst detta problem. Bryopsis kan vara ett exempel, jag vet inte. Men det viktiga är trots att man inte kan mäta nivåer i vattnet betyder det inte att det inte cirkulerar stora mängder näringsämnen mellan organismer i olika levnadsstadier i akvariet. Det man mäter är bara det som inte utnyttjas biologiskt!!!!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo.

Det har alltid varit en viss mängd besvärande alger i någon form.

Från starten var det trådalger men det tog sniglarna hand om direkt.

Sedan har det alltid funnits en brun sort mer som en hinna eller film . end el säger att det är Dinoflagelater en del att det är Kiselalger. Vad detta är är nog svårt att avgöra utan mikroskop. Bengan på marinakvariet har haft samma sort i sitt korall kar i butiken.

Ett tag hade jag cyanobakterier. Dock är det bryopsisen som känns mest besvärande.

Jag började med zeovit i julas då algproblemen började ta fart. Dessutom bytte jag då ut min lilla Top fathom mot Bubble king.

Om det är som Salar beskriver att det finns i stenen aller som Lasse säger att det bara cirkulerar, så är det ju bara att vänta och ha något som exporterar fosfat hela tiden.

Och vart tar fosfaten vägen i zeovitmetoden? eller Vodkametoden?? Förmodligen binds den till kalcium på stenarna med hjälp av bakterier.? Någon som vet?

Har hört att de som börjar med tex vodka så försvinner algerna och sniglarna svälter ihjäl.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo.

Om det är som Salar beskriver att det finns i stenen aller som Lasse säger att det bara cirkulerar, så är det ju bara att vänta och ha något som exporterar fosfat hela tiden.

Och vart tar fosfaten vägen i zeovitmetoden? eller Vodkametoden?? Förmodligen binds den till kalcium på stenarna med hjälp av bakterier.? Någon som vet?

Har hört att de som börjar med tex vodka så försvinner algerna och sniglarna svälter ihjäl.....

Sanningen är nog att vi bägge har rätt för givetvis förekommer bägge sakerna. Dessutom finns den här flockningseffekten jag talade om. Dessutom är det så att i och med att man matar så tillför man ny fosfor till systemet. Jag antar att du har väl underhållna och lagom runda fiskar. Sådana fiskar klarar minst en vecka utan mat utan några som helst problem är min erfarenhet.

Vart tar fosforn vägen i zeovitmetoden och vodkametoden? Ja - den binds nog i första hand upp i bakteriebiomassa. Eftersom en bakteriepopulation (av heterotrof typ) växer mycket snabbare än alger om alla förutsättningar finns för optimal bakterietillväxt (eg organiskt kol, det vill säga vodka, socker eller zeovits bakteriefoder) så konkurreras algerna ut. Denna tillväxt kan ju inte ske hur länge som helst - för då kommer smällen oundvikligen. De näringsämnen som binds i bakteriefilmen måste ett dera gå vidare i näringskedjan, jmf zeovits backspolningar och snacket om korallmat eller att man har en stor mikrofauna som äter bakterier och denna i sin tur blir mat för något annat djur. Om man inte lyckas få dessa näringsämnen att via bakteriekonsumtion bindas fast måste de avlägsnas från systemet. Jag tror här att skummarna gör en stor nytta men den film som finns på stenar och annat ute i karet (speciellt om man kör vodka och sockermetoden utan filtersubstrat) är svår att få tag på.

Personligen, om jag kom i en situation där jag skulle bedömma det nödvändigt med att använda någon av ovanstående metoder skulle jag komplettera detta med ett ordentligt skumgummifilter, ettdera en "madrass" lösning eller ett Eheim kraftpaket. Detta kan läggas i sumpen för dess uppgift är bara att skapa optimala tillväxtmöjligheter för bakterier (i n t e mekaniskt filtrera vattnet) på ett ställe där det är lätt att ta upp och förpassa dessa (inklusive näringsämnen) till vasken. Detta kan vara ett snabbare alternativ än Caluerpa odling.

I mina Nano kör jag med denna typ av filtrering, lite åt sötvattenshållet och algproblemen hitillsdags har varit små. Nu rengör jag dock inga filter eftersom jag vill försöka med att utnyttja bakterierna till mina koraller.

Jag tror att på sikt - om det skall lyckas med zeovit, vodka eller sockermetoderna, bör man ha en plan för vart den ökande bakteriebiomassan skall ta vägen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...