Lasse Postat 28 juni Postat 28 juni (ändrat) Ramlade över ett föredrag Delbeek höll i december förra året där han hävdar det kan finnas ett samband mellan den molära kvoten mellan NO3-N och PO4-P Obs om du har dina värden i mg/L så skall du multiplicera ditt förhållande NO3/PO4 baserat på mätvärden i mg/L med 1,53 för att få den ungefärliga molära kvoten och om du har du har kvoten i mol så får du ungefärliga kvoten i mg/l genom en multiplikation med 0,65 Observera att han inte bedömer låga värden som lika skadliga som kraftigt förhöjda. I de akvarium han studerat så är kvoter i mol räknat kring 50 ( runt 32-33 räknat i mg/L) och upp mot 100 i beräknat på molförhållande (65 räknat med mg/L som sort) I det här fallet kan man likställa ppm med mg/L - mer känslig är inte beräkningarna MVH Lasse Ändrat 28 juni av Lasse 1 Citera
Oscarhaglund Postat 28 juni Postat 28 juni Jag postade om det här i den gamla np-kvot tråden. Absolut intressant Citera
jonasroman Postat 11 timmar sedan Postat 11 timmar sedan Detta med NP kvot är ett kärt ämne. Jag postade min egna kalkylator för nåt årsen, och den stämmer med det som Delbeek skriver, är ju enkel matte. Märk att vi alltid menar MOL ration när vi talar om NP kvot, Redfield osv. Enkelt att omvandla, mitt kar som exempel just idag, jag har 2.5 mg/l i nitrat och 0.023 mg/l i po4. Då blir min NP kvot (2.5*1.54)/0.023=167 Min personliga erfarenhet (verkar rimma med Tritons, se deras kvotrekommendationer), är att man inte skall sträva efter 16/1 som på ett rev (Redfield) utan betydligt högre, mellan 100-150. Här har vi således ett undantag då jag tror det inte är bra att helt härma naturen, i sin tur tror jag det beror på att vi har så annorlunda förhållanden i ett kar med oerhört mkt mindre plankton. /Jonas Citera
Lasse Postat 8 timmar sedan Författare Postat 8 timmar sedan 167:1 är de nivåer där Delbeek med flera rapporterar problem. De vill ha någonstans mellan 50-70:1 för att känna sig säkra. MVH Lasse Citera
Lasse Postat 6 timmar sedan Författare Postat 6 timmar sedan Här är en enkel räknare - skriv i gula rutor MVH Lasse Molberäknare.xlsx Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.