Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Skoj med en KH maskin som har en attraktiv storlek för det lilla revet. denna verkar använda sig av att läsa av färgskiftning vilket gör att den inte har en PH probe vilket också iaf jag tycker verkar bra. frågan är hur bra den mäter det återstår att se när fler börjar använda den.

Postat

Jag har en sådan sedan någon månad tillbaka och jag är jättenöjd. Enkel att installera och ingen kalibrering behövs. Jag har inte erfarenhet av andra automatiserade kH-mätare men den levererar mätvärden som stämmer när jag kontrollerar med Salifert och Hanna. Jag låter inte den dosera något utan använder den enbart som mätare.

Allt styrs med Kamoer-appen som man styr deras doseringspumpar med.

Kan varmt rekommenderas.

• Gilla 2
Postat
Jag har en sådan sedan någon månad tillbaka och jag är jättenöjd. Enkel att installera och ingen kalibrering behövs. Jag har inte erfarenhet av andra automatiserade kH-mätare men den levererar mätvärden som stämmer när jag kontrollerar med Salifert och Hanna. Jag låter inte den dosera något utan använder den enbart som mätare.
Allt styrs med Kamoer-appen som man styr deras doseringspumpar med.
Kan varmt rekommenderas.

Hur många mätningar gör du per dygn?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Postat

I början mätte jag var 4:e timme för att få lite mätdata över svängningarna per dygn. Nu mäter jag två gånger per dygn, morgon och kväll, eftersom jag sett att kH inte svänger särskilt mycket över dygnet.

Baserat på mätdata justerar jag ballingen någon gång i veckan, typ 5-10% justering upp eller ned på doserpumpen, DDP4 pro.

Kamoers app är riktigt bra. Se lite screendumps från appen nedan (note - jag snvänder inte dosingfunktionen så därför ingen bild om det).

Screenshot_20250818_093319.jpg

Screenshot_20250818_093329.jpg

Screenshot_20250818_093356.jpg

Screenshot_20250818_093425.jpg

• Gilla 1
Postat
I början mätte jag var 4:e timme för att få lite mätdata över svängningarna per dygn. Nu mäter jag två gånger per dygn, morgon och kväll, eftersom jag sett att kH inte svänger särskilt mycket över dygnet.
Baserat på mätdata justerar jag ballingen någon gång i veckan, typ 5-10% justering upp eller ned på doserpumpen, DDP4 pro.
Kamoers app är riktigt bra. Se lite screendumps från appen nedan (note - jag snvänder inte dosingfunktionen så därför ingen bild om det).
Screenshot_20250818_093319.thumb.jpg.edfc6ad2ee0b7287295c2dab21c7bc92.jpg
Screenshot_20250818_093329.thumb.jpg.ae752ac3ffb349cf2d42fd15312bb1d2.jpg
Screenshot_20250818_093356.thumb.jpg.d6a038b1c0363c2c85923d43659d9a82.jpg
Screenshot_20250818_093425.thumb.jpg.22496283c91912867c23aaa8c7d4285e.jpg

Ser ju riktigt najs ut.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Postat

Verkar ha en liknande typ av mätning som Hanna alkalinity Checker. En reagent som skiftar i färg beroende på hur högt eller lågt dKH är. Hannas reagent har visat sig vara lite känslig för åldrande när den är öppnad. Jag har den därför i kylskåp som innebär att jag kan lita på resultatet längre. Har du sett någon son tendens på din reagens? Hannas visar ofta lägre än verkligt när reagensen har varit öppnad någon månad utan kylskåpsförvaring

MVH Lasse

Postat

Stort tack @Lasse för att du nämner det. Jag har inte sett någon tendens till fel men ska hålla koll på det. Den första flaskan reagens är precis slut och jag har nyss bytt till en ny. En flaksa reagens är 250 ml och räcker till ca 130 tester.

MVH /Mattias

• Gilla 1

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...