Postat 1 timme sedan1 tim Jag vill bara veta att jag gjort rätt:Jag införskaffade en begagnad saltmätare (se bild). Hällde några droppar test-vatten på den från min tidigare mätare & kalibrerade in skruven till att nivån på den högra sidan låg på 35.Jag testade sedan att mäta vattnet från mitt akvarium & då visade den att salthalten var alldeles för hög, fast när jag mätte sist med min gamla mätare så visade den att saltet låg på 1020, alltså något för lågt. (Den gamla saltmätare fick jag med när jag köpte akvariet i våras, & jag antar att den i princip aldrig hade kalibrerats)Jag rengjorde även hela min sump för några dagar sedan & bytte samtidigt halva vattenmängden i sumpen samt ca 20l ifrån själva akvariet & när jag mätte saltet efter det så visade den alldeles för låg halt, så jag fyllde självklart på med mer salt. Men nu när jag kalibrerat både mätarna så visar det på tok alldeles för mkt salthalt, så jag vill bara vara säker på att verkligen visar rätt nu efter min kalibrering.Tacksam för svar
Postat 1 timme sedan1 tim Hej, jag kalibrerar alltid med osmosvatten, det vill säga vatten med salthalt 0 ppm. Mvh Carl
Postat 24 minuter sedan24 min Vilka värden landade du på när det var för högt nu efter vattenbytet? Hur gammal är referensvätskan?
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.