Guest ernie Postat 11 juni 2006 Dela Postat 11 juni 2006 de finns fler än jag som anser att LS inte är nödvändigt;kolla runt på Reefcentral så kan du se hundratals kar startade med hemmagjord sten eller kolla garf.orgSk. premium Fiji rock startade livet som konstgjord,sen får den ligga några månader i havet så dom kan sälja den dyrt till lättlurade akvarister.Ska se om jag kan hitta artikeln så jag kan lägg ut denhttp://news.mongabay.com/2005/0726-geogia-fiji.html Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 11 juni 2006 Dela Postat 11 juni 2006 Detta stämmer faktiskt. Jag kommer att ha mycket mindre Ls än vad som brukar rekomenderas till nästa kar. Jag kommer att köra en liten modifierad variant av gammal uppstart typ den som ernie kör fast med zeolit och vodka alt någon annan variant för nitratnedbrytning. Jag tycker att Ls är överreklamerad men den är fin och naturlig som inredningsmaterial men jag är mest ute efter att ympa in olika kalkalger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 11 juni 2006 Dela Postat 11 juni 2006 Jag är ju också tillräckligt gammal för att göra ett inlägg då!Den ursprungliga rekommendationen på 20-25% Ls bygger på rekommendationer för den sk Berlinmetoden som dom flesta av oss kör nån variant på!Däremot finns det väl inget som säger att all sten måste vara Ls från början, eftersom vilket mkt riktigt påtalats att även död sten ympas i gång så småningomvärt att tänka på är väl att dsb kan vara ett billigt komplement till färdig Lsockså värt att tänka på, kan väl vara att nitratfilter, åtminstone i min mening, är ett dyrt och krångligare sätt att kompensera för att man varit för snål med Ls. (Nu blir det väl liv i luckan :-) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 11 juni 2006 Dela Postat 11 juni 2006 Jag tycker att största vinsten med Ls är den biologiska mångfalden som den tillför i burken, dessutom har jag aldrig sett ett "kemfiltrerat" system där djuren ser speciellt välmående ut. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest ernie Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 Länk till ett superenkelt nitratfilter som kostar ett par hundralappar att byggahttp://mars.reefkeepers.net/USHomePage/USArticles/Zmiro/DenitratationSoufre.htmlDet finns ju många som har mängder med LS ,ändå har dom mängder med nitrat.Får iallafall mig att undra hur effektivt de e med LS Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 När jag såg denna för två år sedan bestämde jag mig för att bygga den när jag får nitrat i vattnet. Men jag har inte fått mer än ungefär 0,15 mg/liter så det har inte blivit av. Jag har levande sten + Caulerpa i ett refugium.Men det var super att få en engelsk översättning. Tackar för det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 iofs sant Ernie, det går att misslyckas med allt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 12 juni 2006 Dela Postat 12 juni 2006 Länk till ett superenkelt nitratfilter som kostar ett par hundralappar att byggahttp://mars.reefkeepers.net/USHomePage/USArticles/Zmiro/DenitratationSoufre.htmlDet finns ju många som har mängder med LS ,ändå har dom mängder med nitrat.Får iallafall mig att undra hur effektivt de e med LSSåna här lösningar bara älskar jag- att ta nackdelen från en lösning och använda den för att få en anna process att fungera och dessutom plocka bort nackdelen. Enkla - idiotsäkra lösningar. Svaveldenitrifikation ger lågt pH och låg nitrat (och påverkar troligtvis fosfaten också) - vatten med lågt pH och kalciumkarbonat ger bra pH + kalcium + karbonat.Nu vet jag vad jag skall använda om jag får dessa problemMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PuniXer Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 Lasse, kan man modifiera sumpfacken i kuberna på något sätt för att få samma effekt? Det är ju 3 fack. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 Det behövs tre fack. Ett förfilter, ett med lågt pH, och ett för att lösa kalk. Det kan man inte komma ifrån. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest ernie Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 Man kan låta svavelkulorna och carbonat ligga i samma fack.Så har jag tänkt i min nästa sump.Bottenfilter,sen svavelkulor nästa steg ,calciummedia. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 ernie! om man har ett 720L kar och vill ha en dsb i sumpen hur stor yta krävs för en effektiv nedbrytning med hög belastning av många stora fiskar i akvariet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 13 juni 2006 Dela Postat 13 juni 2006 Lasse, kan man modifiera sumpfacken i kuberna på något sätt för att få samma effekt? Det är ju 3 fack.Grunnar på det, tror inte man behöver ngt förfilter för fosforfällning men flödet igenom kommer nog bli för häftigt. Funderat lite på en upp och nervänd petflaska med svavel i botten och kalk ovan och att ta ett litet delflöde från pumpen. Den går att sätte i pumpfacket på en 80 litrare. Det går nog att modifiera på annat sätt också. För närvarande är det dock inte aktuellt.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest ernie Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Svärd,jag tror inte ytan spelar så stor roll,snarare volymen.jag har ung. 10%fin sand.Men läs den här länken om DSB i en spann.http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=595109&perpage=25&pagenumber=1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PuniXer Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Svärd,jag tror inte ytan spelar så stor roll,snarare volymen.jag har ung. 10%fin sand.Men läs den här länken om DSB i en spann.http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=595109&perpage=25&pagenumber=1Intressant tråd. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Iksero Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 Nitrat & levande sten:Jag ville slippa massa externa filter och startade med +95kg sten till 450l och har rejäl cirk. +25000l/hmen inte påverkar det nitraten den har sakta men säkert ökat under c:a 1år tid till 25-50. Alla andra värden mer eller mindre bra, så nu har även jag ett Nitratfilter.Men ett plus (om man nu sticker ut näsan lite) är att skummaren inte behöver gå 24/7 då den helt enkelt inte skummar. Kör nu skummaren (iofs sig överdimensionerad) varannan var tredje dygn.Ett minus är all ditrius som lägger sig/fastnar överallt och som måste sörplas ur i tid och otid.//Iksero Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest ernie Postat 14 juni 2006 Dela Postat 14 juni 2006 sätt ett förfilter till nitratfiltret Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.