Postat 4 timmar sedan4 tim 23 minutes ago, saltatrox said:Ok, tack.Hjälp gärna mig tolka den.Hur ska jag ändra mina inställningar för bästa tillväxt på cheatoDen visar hur de tre olika ämnena som ansvarar för fotosyntesen tar upp ljus i olika våglängder. Ju högre topp desto mer ljus tas upp (dvs ju mer effektivt används ljuset). Nu vet jag inget om det lasse säger men om man utgår från spektrat så är det en bred top i det blå delen av spektrat och en smalare topp i den röda delen. Enligt spektrat så borde det vara bäst att köra royal blue, blue, röd och till en mindre del violett på högt.
Postat 3 timmar sedan3 tim Författare 52 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:Den visar hur de tre olika ämnena som ansvarar för fotosyntesen tar upp ljus i olika våglängder. Ju högre topp desto mer ljus tas upp (dvs ju mer effektivt används ljuset). Nu vet jag inget om det lasse säger men om man utgår från spektrat så är det en bred top i det blå delen av spektrat och en smalare topp i den röda delen.Enligt spektrat så borde det vara bäst att köra royal blue, blue, röd och till en mindre del violett på högt.Hummm...Många frågetecken.Jag skickar ett meddelande till Aquaillumination och frågar.Hoppas dem är villiga att hjälpa till
Postat 3 timmar sedan3 tim IMO - Du kan skippa det mesta av blåa eftersom det snabbt har försvunnet i chetohögen. Alla de här rekommendationerna tar inte hänsyn till genomträngligheten. De tar bara hänsyn till det teoretiska utfallet - utan självskuggning. Det blå är effektiv i en tvådimensionell context - rött (och grönt) i en tredimensionell context. Titta i en ekskog med ordentliga kronor - rött och grönt är det som syns på marken under lövparasollen Det blå gör endast nytta i de första centimetrarna av chaetohögen - sedan är det borta. Rött tränger igenom och skapar fotosyntes hela vägen ner till botten - det blir inte skuggat. Samma med grönt men där är utfallet av fotosyntesen sämre. Ta en blå led och belys ovansidan av ett tjockare blad (i mörker) - titta sedan under bladet - är det svart så finns inga aktiva fotoner längre. Ta sedan en röd led och gör det samma (samma effekt) Ser du ett rött sken på undersidan så har fotosyntetiskt aktiva fotoner passerat bladet och kan verka när det träffar ett nytt blad. Ser du inte ett rött sken - öka effekten. Ta en kraftig pannlampa ("vitt" ljus) och se vad färgen är på undersidan.Jag använder en armatur som innehåller mest röda LED men det fanns en del blått också. Armaturen är den häroch spektrat ser ut så härJag har provat en del och det här är det som ger bäst tredimmensionel effekt. Min hög är ca 17 cm tjock. För närvarande är det inte Cheato men jag har kört det också. Innan hade jag en kraftigare armatur (ca 100 W) med blandat enligt "de som vet något" men denna som drar ca 33 W (jag har två) fungerar minst lika bra om inte bättre.MVH Lasse Ändrat 3 timmar sedan3 tim av Lasse
Postat 1 timme sedan1 tim Författare 1 timme sedan, Lasse skrev:IMO - Du kan skippa det mesta av blåa eftersom det snabbt har försvunnet i chetohögen. Alla de här rekommendationerna tar inte hänsyn till genomträngligheten. De tar bara hänsyn till det teoretiska utfallet - utan självskuggning. Det blå är effektiv i en tvådimensionell context - rött (och grönt) i en tredimensionell context. Titta i en ekskog med ordentliga kronor - rött och grönt är det som syns på marken under lövparasollen Det blå gör endast nytta i de första centimetrarna av chaetohögen - sedan är det borta. Rött tränger igenom och skapar fotosyntes hela vägen ner till botten - det blir inte skuggat. Samma med grönt men där är utfallet av fotosyntesen sämre. Ta en blå led och belys ovansidan av ett tjockare blad (i mörker) - titta sedan under bladet - är det svart så finns inga aktiva fotoner längre. Ta sedan en röd led och gör det samma (samma effekt) Ser du ett rött sken på undersidan så har fotosyntetiskt aktiva fotoner passerat bladet och kan verka när det träffar ett nytt blad. Ser du inte ett rött sken - öka effekten. Ta en kraftig pannlampa ("vitt" ljus) och se vad färgen är på undersidan.Jag använder en armatur som innehåller mest röda LED men det fanns en del blått också. Armaturen är den häroch spektrat ser ut så härJag har provat en del och det här är det som ger bäst tredimmensionel effekt. Min hög är ca 17 cm tjock. För närvarande är det inte Cheato men jag har kört det också. Innan hade jag en kraftigare armatur (ca 100 W) med blandat enligt "de som vet något" men denna som drar ca 33 W (jag har två) fungerar minst lika bra om inte bättre.MVH LasseJag fattar 👍.Har en AI Blade refugium som det växer bra under.Hade jag inte flera extra lampor liggande så skulle jag köpa fler av dem, eller dem du rekommenderar.Känns ekonomiskt fel att inte använda det man redan har.Fick ett automat svar direkt från Aquaillumination med flera artiklar som inte hjälper mig.Fortsätter mail:a dem om ser om en riktig människa läser mail:et och svarar på min fråga 😀.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.