Postat Igår vid 04:26 1 d Författare Okej här kommer en lista på de sista fiskar och djur jag har....DVÄRGKEJSARE...Två st Centropyge bispinosa (coral beauty).Den enda anledningen till att jag har dem är för att jag försökte rädda min förra Goldflake. Tillförde dem i panik när lineatus var elak mot den.Den planen gick åt helvete och nu är jag fast med dem i akvariet. Dem gör ingen skada men tillför inget speciellt heller. Helt omöjligt att få en bra bild på dem, super snabba och håller sig mellan alla stenar.WRASSE...Två stHalichoeres melanurusHalichoeres ??????Den här arten har jag endast för pest control.Tycker släktet är ganska tråkigt. Hade dok ett par bird wrasse förut som var nice.(lite mycket ADHD kanske)PUFF... 1st Canthigaster solandriMycket trevligt fisk med mycket härlig karaktär. Hade den tillsammans med Valentini förut. Men den Valentini hoppa ur akvariet 3 gånger för den blev jagad av Solandri och till slut så hitta jag den död på golvet. Idag kanske det skulle fungera när jag byggt en sarg.Men om inte arten trivs tillsammans så bör man nog avstå.DAMSEL...Chrysiptera sringeri.Tanken är att dem förhoppningsvis äter mindre pest djur?PINCETT...Valde en Forcipiger flavissimus den här gången. Den heter Pinochet 😱.Har haft Chelmon rostratus som alla andra och ville pröva något nytt.Vill alltid ha en pincett fiska, får för mig att det är bra mot pest och dylikt som andra djur inte kommer år.Det här är en riktig tuff firre, den är helt klart lägst i rang och typ alla jagar bort den.Men så fort den är bort jagad så är den framme direkt och simmar längst fram.Helt klart en av favoriterna i burken. SALARIAS ramosusHar alltid haft en sen första början.Charmig rackare.PUTTSARFISK...Labroides dimidiatusGör sitt jobb som alltid. PUTTSARRÄKOR...Har 5 st Lysmata amboinensis.Har flera av dem för att tycker dem är bra på att äta upp överbliven mat från fisk maten.BOXARRÄKOR...Stenhopus hispidus.Har tre st och tanken är om någon fisk skulle dö och man inte hittar dem, så är dem bra på att äta upp det.Eldräkor...Lysmata debelius.Äter överbliven mat.ARROWCRAB...Stenorhynchus seticornis.Helt enkelt en super cool krabba..
Postat 22 timmar sedan22 tim Författare Haha..Glömde bort min Gem tang (Zebrasoma gemmatum)..Den är riktigt fet och maffig.Inte min favorit bland Zebrasoma, för det är Xanthurum.Hade en i många år och var mycket stor och fin.Men tyvärr hände något i flytten till det här huset och den gick bort.Ena ögat blev grått och den sluta äta.Kul att testa något nytt och är helt nöjd med Gem också 👍 Ändrat 21 timmar sedan21 tim av saltatrox
Postat 11 timmar sedan11 tim Författare Okej, vi kör lite helhets bilder så ni får en överblick hur det ser ut idag.Jag har inget tålamod att redigera och finputsa bilder.Så jag drar bara av dem på måfå, så har överseende med resultatet. Har fått hjälp av Emil (tack min vän😍) med en app som det blir jätte fina bilder med.Jag kommer inte riktigt överens med appen och orkar inte lägga tid på det.Men jag lägger mer fokusera på hur det ser ut i verkligheten 😃.Tycker det är maffigare med större kolonier än många små.Men gjorde mig av med några jätte stor för ca 1 år sedan av olika skäl. Har några jätte bra vänner i hobbyn som försett mig med nya.(Ni vet vilka ni är).Eller rättare sagt... vi brukar byta med varandra. Har inte bestämt mig ännu vilka som ska få blir riktigt stora center piece:es ännu.Hos mig spelar det ingen roll om det är en svindyr och ovanliga korall.Jag uppskattar en Green slime och Joker lika mycket som en Holy grail osv....Men i början av min hobby karriär så var det bara exklusiva fraggar som gällde.Vet inte hur mycket pengar jag lagt ner från sidan ....https://www.whitecorals.com/Var den bästa sidan för 10-15 år sedan tyckte jag då.Kommer ihåg när vi satt hemma hos @runstenen den dagen i veckan och vänta (onsdag 20.00?) när dem la upp nya koraller på deras hemsida. Så man kunde beställa dem finaste först/direkt.Skulle vilja ha lite mer öppna grottor som förut. Men allt har vuxit ihop och så fort man skaffar en ny korall så stoppar man den där det finns ett litet hål.Lyx problemet återkommer 🤣.
Postat 6 timmar sedan6 tim Superhäftigt projekt och vilket vackert kar!Kapar tråden med en fråga om din puffer, hoppas ok annars kan du bara bortse från den. Har du några bra tricks för att hålla tänderna korta på din Solandri? Har en Valentini som varit med mig i några år och tycker att tänderna börjar se oroväckande långa ut. Matar med musslor men tyvärr är där andra fiskar som är snabbare på att få ut köttet så blir inte mycket gnagt. Den klipper också många av mina små turbos men då behöver den inte krossa skalet. Han petar loss dem från rutan och sedan hoppas han att de landar uppochner på sanden så att han kan dra ut innehållet.. :D
Postat 5 timmar sedan5 tim Författare 53 minuter sedan, j0nas skrev:Superhäftigt projekt och vilket vackert kar!Kapar tråden med en fråga om din puffer, hoppas ok annars kan du bara bortse från den.Har du några bra tricks för att hålla tänderna korta på din Solandri? Har en Valentini som varit med mig i några år och tycker att tänderna börjar se oroväckande långa ut. Matar med musslor men tyvärr är där andra fiskar som är snabbare på att få ut köttet så blir inte mycket gnagt. Den klipper också många av mina små turbos men då behöver den inte krossa skalet. Han petar loss dem från rutan och sedan hoppas han att de landar uppochner på sanden så att han kan dra ut innehållet.. :DTack för dina fina ord😃.Har haft min Puff länge men ser inte att tänderna har vuxit för mycket. Har jätte mycket snäckor och sniglar i karet så det kanske är därför. Måste ha en hel kyrkogård med säker flera 100 skal utspridda på botten 😳.Men min kompis @runstenen är proffs på att slipa tänderna på puffar.Så antingen svarar han här nu efter jag taggat han, eller så skickar du ett PM till han. Ändrat 5 timmar sedan5 tim av saltatrox
Postat 1 timme sedan1 tim 5 timmar sedan, j0nas skrev:Superhäftigt projekt och vilket vackert kar!Kapar tråden med en fråga om din puffer, hoppas ok annars kan du bara bortse från den.Har du några bra tricks för att hålla tänderna korta på din Solandri? Har en Valentini som varit med mig i några år och tycker att tänderna börjar se oroväckande långa ut. Matar med musslor men tyvärr är där andra fiskar som är snabbare på att få ut köttet så blir inte mycket gnagt. Den klipper också många av mina små turbos men då behöver den inte krossa skalet. Han petar loss dem från rutan och sedan hoppas han att de landar uppochner på sanden så att han kan dra ut innehållet.. :DHej. Kan du ta bild på tänderna ? I värsta fall får man plocka upp och klippa m nagelsax alt nagelklippare. Det är enkelt på små djur. Lite värre med större kulor tex exemplaret på bild ( SIP ) Då blev det tvåmansjobb med Dremel och sövning 😱😁🥹
Postat 55 minuter sedan55 min 24 minuter sedan, runstenen skrev:Hej. Kan du ta bild på tänderna ? I värsta fall får man plocka upp och klippa m nagelsax alt nagelklippare. Det är enkelt på små djur. Lite värre med större kulor tex exemplaret på bild ( SIP ) Då blev det tvåmansjobb med Dremel och sövning😱😁🥹Ojojoj 😬😃Tack! Jag skickar bild till dig till helgen och slutar kapa tråden 😃Men för framtida referens om någon söker i forumet. Har du hittat något trick för att motionera tänderna tillräckligt via fodret?
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.