Postat 7 timmar sedan7 tim Är lite nyfiken på att skaffa sjöhästar men blev rätt chockad över priserna, när jag hade saltvatten för ca 10 år sedan så kostade dom ungefär 500kr/st men nu är det minst det dubbla där jag hittat dem! Hur kommer det sig att priserna gått upp så mycket, sjöhästar ynglar ju av sig titt som tätt? Undrar också om det är svårt att få tag på dem, och vilka arter finns i handeln idag? Är det möjligt att hitta annat än kuda, reidi och erectus(gärna någon dvärg-art)? Dessa till exempel var ju fantastiskt vackra: Reeflingsspotted seahorse (Hippocampus borboniensis) – Complete Ca...The Reunion Seahorse is a captivating species known for its slender body, ability to change color, and unique reproductive behavior. Om någon har erfarenhet av dem får ni gärna berätta lite, jag har själv haft dem på tidigare arbeten och tycker de är fantastiskt fina. Då gav vi levande mysis som är svårt att få tag på där jag bor - kan det "räcka" om man får igång en bra odling av copepoder, artemia, frysfoder? Minns att vi gav levande guppyyngel också. Jag fick ett avelspar av mitt ex på alla hjärtans dag för många år sedan och under helgen blev jag påmind ❤️🪸 Hoppas ni haft en bra helg!
Postat 1 timme sedan1 tim 5 timmar sedan, Lutra skrev:Är lite nyfiken på att skaffa sjöhästar men blev rätt chockad över priserna, när jag hade saltvatten för ca 10 år sedan så kostade dom ungefär 500kr/st men nu är det minst det dubbla där jag hittat dem! Hur kommer det sig att priserna gått upp så mycket, sjöhästar ynglar ju av sig titt som tätt?Undrar också om det är svårt att få tag på dem, och vilka arter finns i handeln idag? Är det möjligt att hitta annat än kuda, reidi och erectus(gärna någon dvärg-art)?Dessa till exempel var ju fantastiskt vackra:Reeflingsspotted seahorse (Hippocampus borboniensis) – Complete Ca...The Reunion Seahorse is a captivating species known for its slender body, ability to change color, and unique reproductive behavior.Om någon har erfarenhet av dem får ni gärna berätta lite, jag har själv haft dem på tidigare arbeten och tycker de är fantastiskt fina.Då gav vi levande mysis som är svårt att få tag på där jag bor - kan det "räcka" om man får igång en bra odling av copepoder, artemia, frysfoder? Minns att vi gav levande guppyyngel också.Jag fick ett avelspar av mitt ex på alla hjärtans dag för många år sedan och under helgen blev jag påmind ❤️🪸Hoppas ni haft en bra helg!Tyvärr så har priserna för frakt och inflation gjort att mycket har blivit väldigt mycket dyrare, tyvärr. Tyvärr inget bra svar på det andra, men jag går faktiskt i samma tankar om att skaffa ett par (dottern vill ha häst, så rätt nära med sjöhäst). I mitt fall så kan de hamna i en framtida fragg-odling.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.