Postat 10 timmar sedan10 tim Letat lite på nätet, men hittar inte och kanske söker fel. Finns det färdiga akvarium optiwhite i storlek 700x700x700 mm att köpa någonstans? Eller blir det att beställa någonstans och isf varifrån?
Postat 8 timmar sedan8 tim Närmasta jag kommar är Marine Gran Cubic Experience 62För pris kontakt den lokala butiken i Stockholm.
Postat 2 timmar sedan2 tim Författare Problemet är att jag tänkt köra AIO för att stilla tanten som har hand om det när jag är iväg på jobb, hon tycker det är jobbigt med sump. Så just 700mm känns som ett bra alternativ för att inte gå ner för mycket i storlek. Lutar åt att försöka hitta någon som bygger.
Postat 1 timme sedan1 tim 37 minutes ago, Tenkare said:Problemet är att jag tänkt köra AIO för att stilla tanten som har hand om det när jag är iväg på jobb, hon tycker det är jobbigt med sump. Så just 700mm känns som ett bra alternativ för att inte gå ner för mycket i storlek.Lutar åt att försöka hitta någon som bygger.Det är ju väldigt mycket enklare att göra nått i en sump än i en aoi eftersom det är så begränsad plats i en aoi
Postat 1 timme sedan1 tim 46 minutes ago, Tenkare said:Problemet är att jag tänkt köra AIO för att stilla tanten som har hand om det när jag är iväg på jobb, hon tycker det är jobbigt med sump. Så just 700mm känns som ett bra alternativ för att inte gå ner för mycket i storlek.Med 700mm höjd låter det lite svårt att komma åt botten (särskilt mot bakrutan), kanske det även kräver tjockare glas pga höjden.Aquael Ultrascape finns annars i 900x600x450mm (LxBxH) och är inte alltför dyrt: https://www.aquael.com/products/aquaristics/aquarium-sets/ultrascape-set/ Ändrat 1 timme sedan1 tim av Christian J
Postat 1 timme sedan1 tim 13 minutes ago, Oscarhaglund said:Det är ju väldigt mycket enklare att göra nått i en sump än i en aoi eftersom det är så begränsad plats i en aoiJag tolkade det som att @Tenkare tänkt ha tekniken direkt i visningsdelen (och då finns det ju gott om utrymme), inte ett kar med inbyggd sump på baksidan? Själv fick jag nästan ryggskott igår när jag skulle lyfta ur skummaren ur sumpen. 😭
Postat 1 timme sedan1 tim Författare 31 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:Det är ju väldigt mycket enklare att göra nått i en sump än i en aoi eftersom det är så begränsad plats i en aoiJa. Jag har försökt förklara det därhemma. Men då jag är iväg 4 veckor och jobbar så får hon ta hand om det. Och hon tyckte det var lättare när jag hade ett där jag hade tunze 9004dc skummare,wavemakers och en ytavrinningspump. Till skillnad från nu då sumpen gav utrymme för mycket mer teknik.Jag får fila lite på det. Inbyggd sump i karet hade varit smidigt. Lättare med påfyllning för avdunstat vatten då ju. Har jag 600 bredd och höjd skulle det kunna funka med 800 längd att bygga sump i bakdel. Kanske kan skära ner glasen från mitt gamla 625xxl på något sätt och bygga själv.
Postat 47 minuter sedan47 min Varför inte ha en skummare direkt i karet? Tunzes inneskummare har ju inbyggt ytavsug (så du slipper separat sumpdel med ytavrinning och returpump). ATO behövs iofs pga skummarens ytavrinning, och när man har värmaren i visningskaret kan snäckor och andra långsamma djur bränna sig på den (möjligen skulle man kunna bygga en bur runt värmaren). Enda riktiga nackdelarna att köra utan sump tycker jag är att man inte kan ha algreaktor (såvida man inte ställer den under karet som ett ytterfilter), och att det kanske inte är lika snyggt med skummaren synlig i karet (även om en del ytavrinningar inte heller är så diskreta).
Postat 38 minuter sedan38 min Författare 4 minuter sedan, Christian J skrev:Varför inte ha en skummare direkt i karet? Tunzes inneskummare har ju inbyggt ytavsug (så du slipper separat sumpdel med ytavrinning och returpump). ATO behövs iofs pga skummarens ytavrinning, och när man har värmaren i visningskaret kan snäckor och andra långsamma djur bränna sig på den (möjligen skulle man kunna bygga en bur runt värmaren).Enda riktiga nackdelarna att köra utan sump tycker jag är att man inte kan ha algreaktor (såvida man inte ställer den under karet som ett ytterfilter), och att det kanske inte är lika snyggt med skummaren synlig i karet (även om en del ytavrinningar inte heller är så diskreta).Jag kommer fila på att köra inbyggd sump. Just det att kunna gömma tekniken, och inte behöva tänka på doppvärmare samt hålla vattennivån och salthalt stabilare känns bra för mig iaf. Får förhandla lite därhemma.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.